Do 1993 roku w Radomiu funkcjonował tylko jeden przewoźnik (MPK), który pełnił jednocześnie funkcję organizatora, jak również wykonawcy przewozów. W 1993 roku został powołany Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) - organizator komunikacji miejskiej w Radomiu. Takie rozwiązanie zapoczątkowało proces demonopolizacji usług przewozowych w mieście i wprowadzenie konkurencji. Połączenie ZTM z Miejskim Zarządem Dróg nastąpiło na początku 2001 roku. Utworzona w ten sposób jednostka otrzymała nazwę Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu (MZDiK). Na mocy statutu MZDiK, do kompetencji organizatora przewozów należą:

  • badanie aktualnych potrzeb przewozowych w komunikacji miejskiej;
  • kształtowanie układu linii komunikacyjnych i przygotowywanie rozkładów jazdy;
  • zawieranie umów z operatorami na świadczenie usług przewozowych;
  • zlecanie, koordynacja realizacji i kontrola jakości wykonywanych przez operatorów usług;
  • dystrybucja biletów na zasadzie wyłączności oraz ich kontrolowanie;
  • utrzymanie i udostępnianie przewoźnikom infrastruktury przystankowej;
  • zapewnienie informacji oraz promocji w zakresie komunikacji miejskiej.

W Radomiu funkcjonuje 31 linii miejskich (w tym trzy nocne). Trasy dziesięciu linii wybiegają częściowo poza granicę miasta. Jest to możliwe na podstawie porozumień międzygminnych, na mocy których na fragmentach tras linii miejskich na terenie tych gmin obowiązują takie same przepisy taryfowo-biletowe, jak w Radomiu. Dotychczasowe linie podmiejskie od początku 2004 roku zostały wyłączone ze struktur komunikacji miejskiej w Radomiu (tak zwane linie literowe mają teraz charakter tylko komercyjny).

System rozkładów jazdy autobusów miejskich jest oparty przede wszystkim na zasadzie ruchu cyklicznego w stałych interwałach czasowych. Ze uwagi na obecne częstotliwości kursowania linie komunikacji miejskiej w Radomiu można podzielić zasadniczo na:

  • dzienne priorytetowe (częstotliwość większa od modułowej),
  • dzienne podstawowe (częstotliwość modułowa),
  • dzienne uzupełniające (częstotliwość mniejsza od modułowej),
  • dzienne marginalne (częstotliwości indywidualne),
  • nocne podstawowe (częstotliwość mniejsza od modułowej).

Częstotliwości kursowania autobusów wybranych linii miejskich są ograniczane corocznie w okresie letnich wakacji szkolnych.

Maksymalne częstotliwości kursowania autobusów (z niewielkimi odstępstwami w indywidualnych przypadkach) wynoszą:

  • linie dzienne priorytetowe: 79 - 10 minut;
  • linie dzienne podstawowe: 3 - 15 minut, 12456811121314151718232526 - 20 minut;
  • linie dzienne uzupełniające: 1016192124 - 30 minut;
  • linie dzienne marginalne: 202227, Z8 - częstotliwości indywidualne;
  • linie nocne podstawowe: N1N2N3 - 60 minut.

Linia 20 kursuje tylko w dni nauki szkolnej, a linia 22 nie kursuje w okresie wakacji. Linia Z8 jest linią zastępczą.

Umowy na świadczenie usług przewozowych zlecanych przez MZDiK są obecnie podpisane z trzema operatorami: Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Radomiu (podmiotem wewnętrznym miasta), spółką Michalczewski oraz z konsorcjum spółek Dolnośląskie Linie Autobusowe z Wrocławia, Irex-4 ze Świętochłowic i Meteor z Jaworzna. W skali roku ich autobusy wykonują około 8 milionów wozokilometrów, przewożąc łącznie około 40 milionów pasażerów. Około 60 procent tejże liczby to uczniowie i studenci. Maksymalne napełnienia pojazdów sięgają około 70-80 procent fabrycznych pojemności. Część nierentownych kursów musi być utrzymywana ze względu na społeczny charakter komunikacji zbiorowej w Radomiu (podobnie jak w innych miastach).

Obowiązujący teraz model organizacji przewozów publicznych w Radomiu pozwala na korzystanie z usług różnych operatorów komunikacyjnych. Jest to zgodne z modelem preferowanym przez wiele innych miast w Polsce, jak również w Unii Europejskiej.

NUMERACJA PRZYSTANKÓW AUTOBUSOWYCH

Do nazw wszystkich przystanków autobusowych na terenie Radomia są dodane dwucyfrowe numery, parzyste lub nieparzyste. Wyjaśniamy, czemu wprowadziliśmy takie rozwiązanie i czym różni się ono na przykład od stolicy. Było to związane z potrzebą dostosowania się do treści rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z 10 kwietnia 2012 roku w sprawie rozkładów jazdy. Napisano w nim, że w skład nazwy przystanku ma wchodzić - oprócz ulicy albo obiektu określającego lokalizację - również dwucyfrowy numer (parzysty bądź nieparzysty). Zgodnie z rozporządzeniem ministra, jesteśmy zmuszeni żądać podawania tych numerów od przewoźników, którzy chcą uzyskać zgodę na zatrzymywanie się na przystankach MZDiK. Z tego powodu sami także musimy podawać nazwy przystanków w tej formie. Wprowadzenie numerów nie jest więc "kaprysem".

W powyższym dokumencie określono, że numery przystanków na terenie miejscowości powinny być nadawane "stosownie do wzrastającej numeracji porządkowej nieruchomości". Tak też zostały one u nas uporządkowane. Żeby to wyjaśnić, posłużmy się przykładem ulicy 25 Czerwca. Numeracja budynków wzrasta przy niej od ronda Mikołajczyka w stronę ulicy Struga, czyli strona nieparzysta jest od zachodu. Przystanek 25 Czerwca / Waryńskiego ma więc numer 01, przystanek 25 Czerwca / Skłodowskiej-Curie 03, zaś 25 Czerwca / Struga 05. Po stronie wschodniej, to znaczy parzystej, przystanek 25 Czerwca / Waryńskiego dostał numer 02, przystanek 25 Czerwca / Kaufland 04, 25 Czerwca / Skłodowskiej-Curie 06, zaś przystanek 25 Czerwca / Wysoka 08.
 

Przystanek autobusowy Żwirki i Wigury / Struga 02

DOKUMENTY ZWIĄZANE Z KOMUNIKACJĄ MIEJSKĄ

Od 1 lipca 2012 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji jest podmiotem wewnętrznym gminy miasta Radomia.
Zmiana ta została wprowadzona na podstawie uchwały Rady Miejskiej w Radomiu nr 144/2011 z dnia 20.06.2011.
Podsumowanie audytu przeprowadzonego w MPK Radom (kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF w nowym oknie).

Uchwała Rady Miejskiej w Radomiu nr 641/2013 w sprawie "Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Radomia na lata 2013-2020" (kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF w nowym oknie).

Sprawozdanie zbiorcze z realizacji zobowiązań z tytułu świadczenia podstawowych usług publicznych w komunikacji miejskiej gminy miasta Radomia w 2015 roku (kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF w nowym oknie).

Sprawozdanie zbiorcze z realizacji zobowiązań z tytułu świadczenia podstawowych usług publicznych w komunikacji miejskiej gminy miasta Radomia w 2016 roku (kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF w nowym oknie).

Sprawozdanie zbiorcze z realizacji zobowiązań z tytułu świadczenia podstawowych usług publicznych w komunikacji miejskiej gminy miasta Radomia w 2017 roku (kliknij tutaj, aby otworzyć plik PDF w nowym oknie).