Konsultacje społeczne w sprawie dostępności transportu publicznego i mobilności w Radomiu

W dniach od 30 sierpnia do 13 września 2024 roku były prowadzone konsultacje społeczne w sprawie dostępności transportu publicznego i mobilności w Radomiu, głównie w zakresie zapotrzebowania na udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie koncepcji rozbudowy odcinka ulicy Zbrowskiego w Radomiu

W dniach od 23 lutego do 9 marca 2023 roku były prowadzone konsultacje społeczne w sprawie rozbudowy układu drogowego dla obszaru ulic Zbrowskiego, 11 Listopada i Żółkiewskiego wraz z obsługą komunikacyjną przyległych osiedli mieszkaniowych.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie koncepcji rozbudowy odcinka ulicy Idalińskiej w Radomiu

W dniach od 23 lutego do 9 marca 2023 roku były prowadzone konsultacje społeczne w sprawie rozbudowa drogi powiatowej nr 5337W, czyli ulicy Idalińskiej na odcinku od ulicy Grzebieniowej do ulicy Słowackiego w Radomiu wraz z infrastrukturą techniczną.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie zmian w organizacji ruchu w rejonie ulicy Żyznej w Radomiu

W dniach od 1 do 15 grudnia 2022 roku były prowadzone konsultacje społeczne w celu zebrania opinii i uwag zainteresowanych mieszkańców dotyczących proponowanych zmian w organizacji ruchu drogowego w okolicach ulicy Żyznej na radomskim Wacynie.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie propozycji zmian w organizacji ruchu w obrębie części Plant

W dniach od 26 sierpnia do 9 września 2022 roku włącznie były prowadzone konsultacje społeczne dotyczące propozycji zmian w organizacji ruchu w obrębie części Plant ograniczonej ulicami Kościuszki, Dowkontta, Poniatowskiego, Traugutta i Narutowicza.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Sonda publiczna w sprawie koncepcji przebudowy ulicy Warszawskiej od ronda NSZ do granicy miasta

W dniach od 25 lutego do 10 marca 2022 roku była prowadzona sonda publiczna w celu poznania opinii oraz uwag mieszkańców Radomia dotyczących koncepcji przebudowy odcinka ulicy Warszawskiej od ronda Narodowych Sił Zbrojnych aż do granicy miasta.

Podsumowanie sondy - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego

W dniach od 12 listopada do 3 grudnia 2021 roku były przeprowadzone konsultacje społeczne w sprawie projektu aktualizacji dokumentu dotyczącego planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Radomia na lata 2022-2030.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne o analizie kosztów i korzyści z wykorzystania autobusów zeroemisyjnych

W dniach od 17 września do 10 października 2021 roku trwały konsultacje społeczne w sprawie analizy kosztów oraz korzyści związanych z wykorzystaniem tak zwanych autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej w Radomiu.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Sonda publiczna w sprawie obsługi komunikacyjnej ulicy Szydłowieckiej w Radomiu

W dniach od 2 do 10 sierpnia 2021 roku była prowadzona sonda publiczna na temat planowanej obsługi ulicy Szydłowieckiej na Jeżowej Woli i Pruszakowie przez autobusy komunikacji miejskiej w Radomiu. Pod głosowanie były poddane cztery warianty tras.

Podsumowanie sondy - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie przebudowy układu drogowego w okolicach ulicy Zbrowskiego

W dniach od 10 do 25 lutego 2021 roku trwały konsultacje społeczne w celu zebrania opinii i propozycji mieszkańców miasta na temat planowanej przebudowy układu drogowego w rejonie odcinka ulicy Zbrowskiego na Gołębiowie I i Gołębiowie II w Radomiu.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie przebudowy ulicy 25 Czerwca w Radomiu

W dniach od 7 sierpnia do 4 września 2020 roku trwały konsultacje społeczne w sprawie zebrania opinii, uwag oraz propozycji mieszkańców miasta na temat przebudowy ulicy 25 Czerwca w Radomiu. Powyższe konsultacje miały charakter ogólnomiejski.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie organizacji ruchu na ulicach na Wacynie w Radomiu

W dniach od 14 do 28 czerwca 2019 roku trwały konsultacje społeczne w sprawie zaproponowanych zmian w organizacji ruchu drogowego na ulicach Szczęśliwej, Urodzajnej, Na Stoku, Zielonej, Żyznej, Zajęczej, Uroczej, Nadziei i Sarniej (w dzielnicy Wacyn).

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne o analizie kosztów i korzyści z wykorzystania autobusów zeroemisyjnych

W dniach od 15 listopada do 6 grudnia 2018 roku trwały konsultacje społeczne na temat analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystywaniem autobusów zeroemisyjnych w celu świadczenia usług przewozowych w komunikacji miejskiej w Radomiu.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie projektu przebudowy ulicy Narutowicza w Radomiu

W dniach od 12 do 26 października 2017 roku odbywały się konsultacje społeczne na temat dwóch projektów przebudowy całej długości ulicy Narutowicza po planowanej tam wcześniej wymianie sieci podziemnych przez spółkę Wodociągi Miejskie w Radomiu.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie organizacji ruchu na ulicy Trojańskiej w Radomiu

W dniach od 11 do 24 kwietnia 2016 roku trwały konsultacje społeczne w sprawie zmian organizacji ruchu na ulicy Trojańskiej na radomskim Południu, mających na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa obok miejscowej szkoły podstawowej.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie zmian przy Traugutta i Narutowicza w Radomiu

W dniach od 28 maja do 12 czerwca 2015 roku odbywały się konsultacje społeczne o zmianach w organizacji ruchu kołowego, pieszych i rowerzystów w rejonie ulic Traugutta i Narutowicza. Propozycje miały na celu poprawę bezpieczeństwa w tym rejonie.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie projektu rozwoju sieci dróg rowerowych w Radomiu

W dniach od 10 grudnia 2014 roku do 15 stycznia 2015 roku trwały konsultacje społeczne na temat usprawnień w komunikacji rowerowej w Radomiu w latach 2015-2018. Mieszkańcom został przedłożony plan budowy dróg dla rowerów i innych udogodnień.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie planu transportowego dla Radomia na lata 2013-2020

W dniach od 9 do 30 września 2013 roku odbywały się konsultacje społeczne o planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Radomia na lata 2013-2020. Prowadzono je z radomianami i przedstawicielami środowisk branżowych.

Podsumowanie konsultacji - Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Radomiu (kliknij, aby otworzyć w nowym oknie).

Uchwała Rady Miejskiej w Radomiu nr 641/2013 z dnia 9 grudnia 2013 roku w sprawie "Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Radomia na lata 2013-2020" (kliknij, aby otworzyć plik PDF w nowym oknie).

Konsultacje społeczne w sprawie zmian w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Radomiu

Zakończyliśmy konsultacje społeczne dotyczące możliwości wprowadzenia zmian zasad postoju w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego dla osób niepełnosprawnych, posiadających karty parkingowe. Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Radomiu nr 98/2011 z dnia 4 kwietnia 2011 roku, osoby te mogą za darmo parkować pojazdy w SPPN. Według naszej propozycji posiadacze kart mogliby stawać bezpłatnie tylko na miejscach wyznaczonych (tak zwanych kopertach), oznaczonych znakami D-18a i T-29.

W obiegu jest obecnie wiele kart parkingowych należących do osób już nieżyjących, z których korzystają członkowie rodzin albo znajomi zmarłego. Powszechny jest też proceder polegający na kopiowaniu kart parkingowych. W naszej ocenie, zaproponowana zmiana zasad przyczyni się do efektywniejszego wykorzystania około 1400 miejsc postojowych. Zwiększy też rotację pojazdów parkujących w strefie. Zmiana zasad postoju dotyczących posiadaczy kart wiązałaby się ze wzrostem liczby miejsc postojowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych - tak, by ułatwić im parkowanie oraz dotarcie do obiektów użyteczności publicznej.

Z prośbą o wyrażenie opinii na temat wprowadzenia zmian w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego zwracaliśmy się nie tylko do mieszkańców miasta, ale też do radomskich organizacji pozarządowych, działających na rzecz osób niepełnosprawnych. Podczas trwających przez prawie miesiąc konsultacji społecznych otrzymaliśmy kilkanaście opinii, jedynie od osób prywatnych.

Autorzy prawie wszystkich opinii zgodnie podkreślali, że obecna sytuacja, w której z kart parkingowych bądź ich kopii korzystają osoby zdrowe, jest patologią - i że z nieuczciwymi kierowcami należy zdecydowanie walczyć. Część osób wyrażała jednak obawę, czy ograniczenie bezpłatnego postoju dla posiadaczy kart jedynie do miejsc wyznaczonych nie spowoduje dodatkowych kłopotów dla osób niepełnosprawnych. Niektórzy dodawali przy tej okazji, że liczba tak zwanych kopert w SPPN jest niewystarczająca i że po wprowadzeniu zmian znalezienie wolnego miejsca przeznaczonego dla osoby niepełnosprawnej będzie bardzo trudne. Jeden z mieszkańców zwrócił uwagę na duże odległości między kopertami i miejscami, do których często chcą dojechać niepełnosprawni. Wyjaśniamy zatem jeszcze raz, że ewentualne zmiany zasad parkowania w strefie zostałyby połączone ze zwiększeniem liczby miejsc postojowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Obecnie w strefie jest około 1400 miejsc postojowych, zaś 10 procent z nich to tak zwane koperty. Przewidujemy, że miejsc postojowych oznaczonych znakiem D-18a i tabliczką T-29 będzie docelowo znacznie więcej. Byłyby to miejsca wyznaczone w najbardziej pożądanych przez osoby niepełnosprawne lokalizacjach.

Dużo osób postulowało weryfikację kart parkingowych będących w obiegu i unieważnienie kart podrobionych albo należących do osób zmarłych. Pojawiła się też koncepcja wymiany kart na nowe o innym formacie, kolorach i z nowoczesnymi zabezpieczeniami przed sfałszowaniem, na przykład hologramami. Autor tejże propozycji był zdania, iż posiadacze kart prawdopodobnie zgodzą się na pokrycie części kosztów wymiany. W efekcie zwiększyłaby się liczba miejsc postojowych zarezerwowanych dla nich w strefie. Informujemy zatem, że weryfikacja kart parkingowych wydawanych przez Urząd Miejski w Radomiu została już przeprowadzona. Stwierdzono w jej wyniku w sumie 6245 kart parkingowych wydanych osobom niepełnosprawnym. Jak się wtedy okazało, w 310 przypadkach posiadacze kart nie żyli. Warto tutaj wyjaśnić, że do wydawania kart parkingowych jest uprawnionych wiele organów i nie jesteśmy w stanie zweryfikować ważności dokumentów, którymi legitymują się mieszkańcy innych miast lub nawet państw, parkujący bezpłatnie w radomskiej strefie. Z uwagi na fakt, że wzór karty parkingowej został ściśle określony w zaleceniach Rady Unii Europejskiej oraz w rozporządzeniu Ministerstwa Infrastruktury, nie możemy, niestety, dowolnie zmodyfikować wyglądu kart.

Sporo osób w swoich opiniach podkreślało konieczność częstszych kontroli kierowców, którzy posługują się kartami parkingowymi. Zwrócono uwagę, że na tak zwanych kopertach zwykle parkują wciąż te same auta i to często przez wiele godzin. Zgłaszano nam także przypadki, gdy z miejsc postojowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych ostentacyjnie korzystają kierowcy zdrowi. Kontrole osób posługujących się kartami parkingowymi są prowadzone regularnie, wspólnie ze Strażą Miejską. Kierowcy przyłapani na używaniu kopii kart bądź na posługiwaniu się dokumentami należącymi do osób zmarłych powinni liczyć się z konsekwencjami. Kodeks karny przewiduje kary od trzech miesięcy do pięciu lat pozbawienia wolności. Warto tu zauważyć, że zmiana zasad postoju w strefie dla osób niepełnosprawnych przyczyniłaby się w znaczącym stopniu do skuteczniejszej walki z nieuczciwymi kierowcami.

Dziękujemy wszystkim za udział w konsultacjach i przekazane uwagi. Propozycje zmian przedstawimy na najbliższym posiedzeniu Powiatowej Społecznej Rady do spraw Osób Niepełnosprawnych. Decyzję o ewentualnej zmianie regulaminu SPPN podejmą radni.

Konsultacje społeczne w sprawie podziału Radomia na obszary SIM

Dla potrzeb wdrożenia Systemu Informacji Miejskiej w Radomiu miasto będzie podzielone na 56 obszarów. Ostateczny przebieg ich granic został ustalony w wyniku zorganizowanych przez nas konsultacji społecznych. Nazwy poszczególnych obszarów mają być umieszczane przede wszystkim na nowych tablicach z nazwami ulic, czyli na najważniejszym elemencie wdrażanego SIM-u.

Konsultacje społeczne w sprawie podziału miasta na obszary SIM zostały zorganizowane przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu oraz Urząd Miejski w Radomiu. Zostały one przeprowadzone w okresie od 14 grudnia 2011 roku do 13 stycznia 2012 roku włącznie. Mapy z proponowanym podziałem były udostępnione na stronach internetowych oraz w siedzibach obu instytucji. Informacje o rozpoczęciu konsultacji społecznych zostały ponadto rozesłane do wszystkich redakcji lokalnych mediów. Uwagi lub propozycje mógł wnieść każdy zainteresowany radomianin. Swoje opinie zgłosiło 30 osób. Łącznie wpłynęło 55 propozycji i pytań.

Początkowo w planach było używanie tylko określenia "osiedle". Po konsultacjach z prawnikami została jednak podjęta decyzja na temat formalnego podziału na obszary Systemu Informacji Miejskiej. Taki zapis będzie też umieszczony w uchwale Rady Miejskiej, zatwierdzającej wspomniany podział. Wszystko dlatego, że podział na dzielnice albo osiedla może być uznany jako wyodrębnienie jednostek pomocniczych gminy (w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 roku). Takie jednostki musiałyby posiadać organy uchwałodawcze (rady) i wykonawcze (zarządy). Określenie "obszar" zostało użyte w znaczeniu formalnym. Jego odpowiedniki to słowa "dzielnica" i "osiedle" - w znaczeniu słownikowym (część miasta bez własnych struktur administracyjnych).

Propozycja podziału Radomia na obszary została opracowana nie tylko na podstawie opinii mieszkańców, lecz przede wszystkim na podstawie fachowych źródeł (literatura oraz plany Radomia). Podczas prac spotykaliśmy się z wieloma opiniami, wynikającymi szczególnie z osobistych odczuć różnych osób. Oczekiwania mieszkańców Radomia wobec oficjalnego podziału miasta były różne. Pojawiały się na przykład opinie, iż proponowanych jednostek jest zbyt dużo i że Radom powinien być podzielony maksymalnie na 10 obszarów. Z drugiej strony były natomiast sugestie, żeby niektóre dzielnice dodatkowo podzielić na jeszcze mniejsze jednostki. Po analizie tych propozycji została podjęta decyzja, aby pozostać przy zaproponowanej liczbie obszarów SIM. Podajemy je poniżej.

Przy ustalaniu niniejszego podziału były też wzięte pod uwagę doświadczenia innych miast, a także wytyczne, którymi kierowali się projektanci tego rodzaju systemów. Istnieje już wiele innych podziałów Radomia - między innymi na parafie, obwody spisowe, obwody wyborcze, rejony szkolne, obręby geodezyjne itp. Każdy z nich funkcjonuje jednak w zasadzie niezależnie od siebie, gdyż każdy był tworzony w zupełnie innym celu. Nie mogły one więc być wyznacznikami przy tworzeniu podziału na obszary. Ustalanie nowych granic było przede wszystkim ukierunkowane na to, gdzie powinny być montowane tablice Systemu Informacji Miejskiej.

Przygotowywanie podziału miasta na obszary SIM nie było łatwym zadaniem - a to wszystko ze względu na liczne sprzeczności, wynikające z opinii samych mieszkańców. Nikt nigdy nie określił konkretnych granic wielu terenów, dlatego czasami mieszkańcy jednej ulicy potrafią przyporządkowywać ją do różnych dzielnic (tak zdarzało się na przykład w przypadku osiedla Akademickiego oraz Gołębiowa II, a także Zamłynia oraz Koziej Góry). Obecny podział na obszary SIM jest zatem w przeważającej mierze efektem rozwiązań kompromisowych. Z tego powodu z pewnością nie jest on w stanie zadowolić wszystkich zainteresowanych radomian.

Szczegółowe uzasadnienie planowanego podziału przedstawiamy w załączniku (kliknij tutaj, żeby otworzyć plik PDF). Zachęcamy do zapoznania się z tym plikiem - są w nim bardziej szczegółowo opisane postulaty zgłaszane w trakcie konsultacji społecznych.

Wykaz obszarów Systemu Informacji Miejskiej (w kolejności alfabetycznej): osiedle Akademickie, Borki, Brzustówka, Długojów, Długojów Górny, Dzierzków, Firlej, Glinice, Godów, Gołębiów, Gołębiów I, Gołębiów II, Halinów, Huta Józefowska, Idalin, Janiszpol, Jeżowa Wola, Józefów, Kaptur, Kierzków, Koniówka, Kończyce, Kozia Góra, Krychnowice, Krzewień, Malczew, Malenice, Miasto Kazimierzowskie, Michałów, Mleczna, Młodzianów, Młynek Janiszewski, osiedle Nad Potokiem, Nowa Wola Gołębiowska, Nowiny Malczewskie, Obozisko, Planty, Południe, Potkanów, Prędocinek, Pruszaków, Rajec Poduchowny, Rajec Szlachecki, Sadków, Stara Wola Gołębiowska, Stare Miasto, Śródmieście, Ustronie, Wacyn, Wielogóra, Wincentów, Wośniki, Wólka Klwatecka, osiedle XV-lecia, Zamłynie, Żakowice (ustalone nazewnictwo przedstawionych obszarów SIM odpowiada zwyczajowym nazwom dzielnic miasta).

AKTUALIZACJA: w trakcie sesji Rady Miejskiej w Radomiu w dniu 28 maja 2012 roku radni przyjęli uchwałę w sprawie podziału naszego miasta na obszary Systemu Informacji Miejskiej (22 głosami za, bez żadnego przeciw i przy jednym wstrzymującym się).

Konsultacje społeczne w sprawie stref prędkości Tempo 30 i Tempo 70 w Radomiu

Zakończyliśmy konsultacje społeczne dotyczące możliwości wprowadzenia w centrum Radomia strefy uspokojonego ruchu oraz zwiększenia dopuszczalnej prędkości jazdy do 70 kilometrów na godzinę na wybranych fragmentach dróg wylotowych z miasta. Informujemy o najczęściej pojawiających się podczas tych konsultacji uwagach oraz propozycjach mieszkańców naszego miasta.

Opinie na temat stref, roboczo zwanych Tempo 30 i Tempo 70, zbieraliśmy przez kilka miesięcy. W pierwszym etapie konsultacji zwróciliśmy się do zainteresowanych mieszkańców z prośbą o pisemne wyrażanie uwag lub sugestii na temat zaproponowanych przez nas zmian. Otrzymaliśmy kilkadziesiąt opinii od osób prywatnych lub organizacji i stowarzyszeń. Spostrzeżenia analizowali pracownicy naszego Działu Inżynierii Ruchu. Ostatnim etapem konsultacji była debata z udziałem przedstawicieli policji, MZDiK, studentów Politechniki Radomskiej, specjalistów zajmujących się problematyką bezpieczeństwa ruchu, jak również mieszkańców.

Przypomnijmy, że strefa Tempo 30 miałaby zostać wprowadzona na obszarze ograniczonym ulicami: 25 Czerwca, Waryńskiego, Traugutta, Tochtermana, Bernardyńską, Lekarską, Wałową, Malczewskiego, Kelles-Krauza, Struga, Pileckiego i Kelles-Krauza (lecz bez tychże ulic). Maksymalna prędkość pojazdów na obszarze strefy Tempo 30 byłaby ograniczona do 30 kilometrów na godzinę. Zwiększyłoby to znacznie bezpieczeństwo na ulicach generujących spory ruch pieszy. Ulice objęte strefą Tempo 30 stałyby się bardziej przyjazne dla pieszych i rowerzystów. Strefa poprawiłaby też płynność jazdy i zwiększenie przepustowości skrzyżowań.

Propozycja wprowadzenia w centrum Radomia strefy uspokojonego ruchu spotkała się ze sporym zainteresowaniem. Dostaliśmy w tej sprawie kilkadziesiąt komentarzy i uwag, a najwięcej z nich dotyczyło rozszerzenia strefy Tempo 30. Postulowano objęcie nią Miasta Kazimierzowskiego (czyli okolic Rynku) oraz ulicy Malczewskiego, pojawiła się nawet koncepcja wprowadzenia takich stref na osiedlach mieszkaniowych, na przykład na Południu, Ustroniu i Michałowie. Część mieszkańców sugerowała zwiększenie liczby fizycznych elementów spowalniających ruch samochodów (wyniesionych przejść dla pieszych i skrzyżowań). Proponowano również wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych, lokalnych przewężeń jezdni, ulic jednokierunkowych z dopuszczeniem ruchu rowerowego w obydwu kierunkach oraz ruchu dwukierunkowego dla rowerów na drogach jednokierunkowych. Jeden z radomian postulował ustawienie w obrębie strefy fotoradarów, a w innej koncepcji zasugerowano nam zwiększenie maksymalnej prędkości pojazdów na obszarze strefy do 40 kilometrów na godzinę. Niektórzy wnioskodawcy obawiali się, czy wprowadzenie tej strefy nie spowoduje tworzenia się korków bądź opóźnień w kursowaniu autobusów komunikacji miejskiej. Zwrócono także uwagę na brak możliwości jazdy w nocy z prędkością do 50 kilometrów na godzinę - zwłaszcza że o tej porze jest już znikome natężenie ruchu.

Kilka wniosków dotyczyło poza tym rozszerzenia obecnej strefy zamieszkania o ulice: Focha (od placu Jagiellońskiego aż do ulicy Żeromskiego), Struga (obok budynku Resursy Obywatelskiej), Piłsudskiego (od placu Konstytucji 3 Maja do Sienkiewicza), Wąską (całą), Witolda (całą), Mickiewicza (od Sienkiewicza do Żeromskiego) oraz Żeromskiego (od Niedziałkowskiego aż do 25 Czerwca).

Wiele uwag i komentarzy otrzymaliśmy także w sprawie możliwości wprowadzenia stref Tempo 70. Proponowaliśmy objęcie nimi ulic: Warszawskiej (od Kusocińskiego do granicy miasta), Żółkiewskiego, alei Wojska Polskiego, Zwolińskiego, Kieleckiej (od ronda Łaskiego do granicy miasta), NSZZ Solidarność, Wolanowskiej (od NSZZ Solidarność aż do granicy miasta), Maratońskiej, Szarych Szeregów, Czarnieckiego i alei Grzecznarowskiego (od tunelu pod torami kolejowymi do ronda Matki Bożej Fatimskiej). W obrębie tej strefy dopuszczalna prędkość jazdy zostałaby zwiększona do 70 kilometrów na godzinę. Podkreśliliśmy, że mimo ustawowego ograniczenia prędkości w mieście do 50 kilometrów na godzinę, w uzasadnionych przypadkach dopuszczalne jest zwiększanie jej na ulicach, których geometria zapewnia właściwe odseparowanie ruchu samochodów od pieszych. Stąd też powyższe propozycje.

Najczęściej radomianie sugerowali nam wyłączenie ze stref Tempo 70 alei Grzecznarowskiego, alei Wojska Polskiego, a także ulic Warszawskiej, Szarych Szeregów, Żółkiewskiego (z uwagi na zły stan ich nawierzchni oraz bliskie sąsiedztwo dużych osiedli) oraz Czarnieckiego (z uwagi na intensywnie uczęszczane przejścia dla pieszych). W zamian pojawiły się postulaty wprowadzenia stref Tempo 70 na budowanym właśnie przedłużeniu ulicy Mieszka I, na już przebudowanym ciągu ulic Mariackiej i Młodzianowskiej od ronda Kisielewskiego do torów, zaś w przyszłości - na obwodnicy południowej, która ma połączyć Ustronie, Południe i Potkanów.

W wielu opiniach podkreślano, że prędkość komunikacyjna i typ skrzyżowania muszą być dostosowane do klasy dróg, natomiast w pierwszej kolejności należy zadbać o poprawę bezpieczeństwa pieszych - poprzez instalowanie wzbudzanej sygnalizacji świetlnej lub stosowanie bezkolizyjnych przejść. Zwracano również uwagę na konieczność montażu przy ulicach zlokalizowanych w obrębie stref Tempo 70 barier dźwiękochłonnych (głównie ekranów) oraz odseparowanie tych ulic od pobliskiej zabudowy mieszkaniowej.

Dziękujemy za przekazane opinie i uwagi. Podjęliśmy decyzję o przygotowaniu oficjalnego dokumentu z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednoznacznie określi on harmonogram i sposób wdrażania stref Tempo 30 i Tempo 70 oraz sprecyzuje koszty. Opracowanie to zostanie wykonane przez firmę projektową, specjalizującą się w zadaniach związanych z bezpieczeństwem ruchu.