WYPEŁNIANIE I SKŁADANIE WNIOSKU

Jak otrzymać Radomską Kartę Miejską?

Aby móc korzystać z imiennej Radomskiej Karty Miejskiej, należy wypełnić i dostarczyć w wersji papierowej wniosek o jej wydanie. Formularze są dostępne w naszej siedzibie przy ulicy Traugutta 30/30A (pokój 112), a także w naszych punktach firmowych. Wzór wniosku można pobrać również ze strony internetowej www.mzdik.pl i samodzielnie go wydrukować. Do wniosku należy dołączyć aktualną fotografię na papierze fotograficznym o wymiarach 35 na 45 milimetrów - czyli jak do dowodu osobistego - kolorową lub czarno-białą, podpisaną na odwrocie imieniem i nazwiskiem. Zdjęcie zwracamy przy odbiorze karty. Składając wniosek i odbierając później imienną kartę, trzeba przedstawić dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość oraz dokument potwierdzający prawo do ulgi i czas jej obowiązywania, na przykład legitymację studencką. Aby dostać kartę na okaziciela, nie trzeba wypełniać wniosku.

Czy w części dotyczącej danych osobowych należy obowiązkowo wypełnić wszystkie rubryki?

Obowiązkowe są rubryki oznaczone gwiazdką, to znaczy: imię lub imiona, nazwisko, data urodzenia, numer PESEL, kod pocztowy, miejscowość, ulica, numer domu i numer lokalu. Jeżeli w jakiejś miejscowości nie ma nadanych urzędowych nazw ulic (na przykład w podradomskich Groszowicach) bądź jeżeli ktoś mieszka w domku jednorodzinnym, gdzie nie występują numery lokali, to takie rubryki oczywiście należy pominąć (podobnie jak robi się to na przykład podczas wypełniania PIT-ów). Telefon kontaktowy i adres e-mail można podać, choć nie jest to wymagane. Może nam jednak ułatwić kontakt z daną osobą w przypadku jakichś wątpliwości.

Czy nazwa i numer dokumentu uprawniającego do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów autobusami miejskimi oraz nazwa szkoły lub instytucji wydającej taki dokument muszą zostać wpisane w całości?

Nie wymagamy podawania pełnych nazw szkół i instytucji, na przykład: "Uniwersytet Radomski imienia Kazimierza Pułaskiego w Radomiu" (chyba że ktoś chce wpisać ją akurat w ten sposób i jest też w stanie zmieścić taką nazwę w jednej podłużnej kratce w formularzu). Odpowiednia rubryka może zostać wypełniona na przykład w taki sposób: "Legit. stud. nr 123456 - Uniwer. Radom.".

Jaką datę wpisać jako czas obowiązywania uprawnienia do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów?

Jeżeli dane uprawnienie obowiązuje bezterminowo (na przykład dla osób, które ukończyły 70. rok życia), należy wtedy postawić znak X w kratce z opisem "bezterminowo". Jeśli nie, to należy zaznaczyć sąsiednią kratkę oraz wpisać datę obowiązywania tego uprawnienia. W przypadku uczniów i studentów nie jest to przewidywany termin zakończenia nauki w szkole czy na uczelni, lecz aktualny termin ważności legitymacji. Jeżeli jest ona ważna na przykład do 30 września 2025 roku, to tę datę trzeba tu wpisać.

Dlaczego w Radomiu trzeba składać wniosek o wydanie karty? W innych miastach nie jest to wymagane. Jak dalej są wykorzystywane dane osobowe wymagane do wpisania we wniosku?

Wynika to z obowiązującego regulaminu. We wniosku należy podać swoje podstawowe dane osobowe, czyli imię, nazwisko, adres zamieszkania, datę urodzenia i numer PESEL, a także ewentualne uprawnienia do posiadanych ulg. Dane te są niezbędne, abyśmy mogli wystawić kartę i prowadzić ewidencję. Wszelkie informacje umieszczone we wnioskach oraz dołączone do nich zdjęcia będą przetwarzane tylko dla potrzeb funkcjonowania systemu Radomskiej Karty Miejskiej, w celach ewidencyjnych, windykacyjnych lub reklamacyjnych. Zapewniamy, że nasz system spełnia wszystkie wymogi Ustawy o ochronie danych osobowych. Wypełnione przez pasażerów wnioski są niszczone w terminie 90 dni od wydania karty. Informujemy również, że na Radomskiej Karcie Miejskiej jest umieszczone tylko zdjęcie pasażera oraz jego imię i nazwisko. Pozostałe dane, jak na przykład adres i data urodzenia funkcjonują jedynie w systemie elektronicznym. W przypadku zgubienia RKM postronna osoba nie dowie się więc niczego więcej poza tym, co jest nadrukowane na RKM. Żadnych innych danych nie odczyta także kontroler sprawdzający ważność karty. Obawy pasażerów na temat zbyt dużej liczby wymaganych danych są zatem pochopne. Informacje takie są jedynie zakodowane pod numerem na RKM.

WYSTAWIANIE KARTY I JEJ ODBIÓR

Czym różni się karta imienna od karty na okaziciela?

Imienna Radomska Karta Miejska (ze zdjęciem oraz imieniem i nazwiskiem) może być używana wyłącznie przez osobę, dla której została wydana. Można na niej ponadto zakodować uprawnienia do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów. Karta na okaziciela nie zawiera natomiast żadnych danych osobowych - podczas podróżowania autobusami może z niej korzystać wymiennie wiele osób.

Nie mam ukończonych 18 lat - czy mogę starać się o kartę miejską?

Oczywiście, najprościej w takim przypadku poprosić przedstawiciela ustawowego (rodzica lub opiekuna), aby wypełnił wniosek w imieniu osoby niepełnoletniej. Można też wypełnić wniosek samodzielnie i złożyć go w naszej siedzibie albo w wybranym punkcie firmowym MZDiK. Gotową kartę może natomiast odebrać jedynie osoba pełnoletnia, czyli wspomniany wyżej rodzic albo opiekun.

Dziecko jest uprawnione do bezpłatnych przejazdów - czy mogę wyrobić dla niego kartę imienną?

Jak najbardziej, wystarczy tylko wypełnić i złożyć wniosek wraz ze zdjęciem dziecka (przedkładając jednocześnie jego dokument tożsamości, na przykład dowód osobisty albo paszport). Na karcie zakodujemy uprawnienie do bezpłatnych przejazdów - mają je dzieci od dnia urodzenia do 30 września w roku kalendarzowym, w którym kończą sześć lat. W trakcie kontroli biletów wystarczy pokazać imienną kartę dziecka z zakodowanym uprawnieniem - nie potrzeba wówczas posiadać już żadnych innych dokumentów.

Mam prawo do ulgowych / bezpłatnych przejazdów autobusami - czy muszę oprócz karty mieć przy sobie inny dokument, który potwierdza moje uprawnienia, na przykład odpowiednią legitymację?

Nie, Radomska Karta Miejska oferuje taką wygodę, że są na niej zakodowane informacje o wszystkich uprawnieniach. Nie trzeba zatem nosić ze sobą żadnych innych dokumentów potwierdzających prawo do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów autobusami.

Jestem uczniem / studentem - czy przed przedłużeniem ważności legitymacji szkolnej / studenckiej mogę mieć zakodowaną na karcie ulgową sieciówkę na okres dłuższy niż ważność tejże legitymacji?

Nie ma takiej możliwości. Jeśli na przykład legitymacja szkolna jest ważna do końca września, to można kupić tylko bilet okresowy ważny najpóźniej we wrześniu. Ulgową sieciówkę na kolejny miesiąc pasażer może zakupić dopiero po przedłużeniu ważności tej legitymacji. Nie trzeba już jednak w takim przypadku składać papierowego wniosku o aktualizację danych. Wystarczy tylko okazać legitymację z nowym terminem ważności pracownikowi doładowującemu kartę miejską. Na takiej podstawie dokona on wówczas przedłużenia okresu obowiązywania ulgi na Radomskiej Karcie Miejskiej - zgodnie z datą uwidocznioną na wskazanej legitymacji.

Jestem kolekcjonerem. Czy mogę dostać kilka kart z różnymi wzorami?

Można otrzymać kilka kart na okaziciela, lecz przygotowaliśmy je wyłącznie w dwóch wzorach (wzory kart są dostępne na naszej stronie w zakładce: Karta miejska > Wzory karty miejskiej), więc ich kolekcjonowanie mija się z celem. Karty imienne funkcjonują natomiast w kilku wzorach, ale trzeba pamiętać, że kiedy pasażer złoży wniosek o następną kartę z innym wzorem, to poprzednia zostanie mu zablokowana. Wydanie każdej następnej karty imiennej - czyli duplikatu - wiąże się z opłatą w wysokości 10 złotych.

Czy mogę wybrać sobie wzór graficzny imiennej karty spośród dostępnych?

Podczas składania wniosku pasażer może zaznaczyć, na którym wzorze karty szczególnie mu zależy. Wydamy ją, jeżeli karty ze wskazaną grafiką będą dostępne w naszym magazynie. Z pierwszej puli wzorów część może teraz być już na wyczerpaniu albo niedostępna. Wszystkie wzory kart (do wyboru) są w sekcji KOMUNIKACJA - w zakładce Karta miejska > Wzory karty miejskiej.

Czy można wybrać własny wzór graficzny karty imiennej?

Niestety, obecnie nie ma takiej możliwości, ale być może w przyszłości będzie udostępniona pasażerom także ta funkcjonalność.

Gdzie mogę odebrać kartę miejską po jej wyrobieniu?

O tym decyduje sam pasażer podczas składaniu wniosku, zaznaczając odpowiednie miejsce w formularzu. Gotowe karty można odbierać w głównej siedzibie MZDiK przy ulicy Traugutta 30/30A bądź w jednym z firmowych punktów przy ulicach Traugutta 2, Malczewskiego 15 i Limanowskiego 74. Szczegóły w sekcji KOMUNIKACJA - w zakładce: Karta miejska > Formularze do druku.

Ile czeka się na wystawienie karty i w jakim terminie trzeba ją odebrać?

Zgodnie z regulaminem - maksymalnie do 30 dni, ale w praktyce okres ten jest znacznie krótszy i wynosi obecnie maksymalnie kilka dni. Termin odbioru karty ustalamy indywidualnie dla każdego pasażera, wpisując go na potwierdzeniu złożenia wniosku.

Zmieniłem adres, zmieniłam nazwisko - czy muszę to zgłaszać?

Tak, każdą zmianę danych osobowych należy nam jak najszybciej zgłosić, abyśmy mogli zmodyfikować dane zapisane na karcie. Aktualizacja danych jest bezpłatna - trzeba tylko wypełnić i złożyć stosowny wniosek, zaznaczając, że chodzi tu o aktualizację.

Moja karta miejska jest uszkodzona - czy mogę ją wymienić?

Tak, kartę miejską z ujawnioną wadą fabryczną można wymienić bezpłatnie. Trzeba ją zwrócić, żeby dostać kolejną. Z naszych dotychczasowych doświadczeń wynika jednak, iż usterki fabryczne zdarzają się rzadko. Większość tego typu zgłoszeń dotyczy przypadków uszkodzenia karty wskutek jej niewłaściwego użytkowania (na przykład prób zginania itp.). Wówczas za wydanie kolejnej karty (duplikatu) pasażer musi już zapłacić. Apelujemy zatem o właściwe przechowywanie Radomskiej Karty Miejskiej.

KOSZTY I ZASADY OBSŁUGI

Ile kosztuje wyrobienie Radomskiej Karty Miejskiej?

Pierwszą kartę imienną wydajemy bezpłatnie, a za każdą kolejną (duplikat) pobieramy opłatę w wysokości 10 złotych. Karty na okaziciela wydajemy za kaucją - 10 złotych. Stawki te określa obecnie obowiązujący cennik opłat. Kaucję zwracamy, gdy pasażer zrezygnuje z takiej karty i zwróci nam ją nieuszkodzoną. Zwracana karta może oczywiście nosić ślady normalnego użytkowania.

Czy można dostać samą kartę, bez żadnego zakodowanego na niej biletu?

Obecnie już tak, ponieważ karta miejska niekoniecznie musi być wykorzystywana przez użytkowników wyłącznie do uiszczania opłat za korzystanie z naszej komunikacji miejskiej - może także służyć na przykład jako karta biblioteczna w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Radomiu. Jeśli jednak ktoś zamierza przede wszystkim podróżować radomskimi autobusami, to przy odbiorze swojej karty miejskiej może od razu zakupić dowolny bilet okresowy bądź doładować elektroniczną portmonetkę. Gdy przedstawi poza tym dokumenty uprawniające go do przejazdów ulgowych lub bezpłatnych, to zakodujemy mu odpowiednią informację na karcie.

Jak zakodować na karcie miejskiej tak zwaną sieciówkę?

Pierwszy bilet okresowy jest kodowany na karcie miejskiej przy jej odbiorze. Następne bilety można kupować w naszej siedzibie oraz w firmowych punktach sprzedaży biletów lub w biletomatach przy przystankach. Bilety okresowe można również kupować i kodować na kartach w sieci naszych partnerów, u których działają odpowiednie terminale, a dodatkowo - również przez internet.

Czy bilet okresowy zakodowany na karcie jest od razu aktywny?

Tak, jest aktywny. Wyjątkiem od tej zasady są wyłącznie bilety okresowe zakupione przez internet (szczegóły opisujemy poniżej).

W jaki sposób przy pomocy kasownika poprawnie przenieść na kartę doładowania internetowe?

Dwukrotne naciśnięcie przycisku S powoduje uruchomienie funkcji przenoszenia na kartę kontraktów zakupionych przez Internet. Po uruchomieniu tejże funkcji kasownik oczekuje na umieszczenie karty miejskiej w kieszeni z jego przodu (w dolnej części). Kartę można usunąć z kieszeni dopiero po zakończeniu operacji. Poprawne zakończenie operacji przenoszenia kontraktów potwierdzone jest komunikatem na wyświetlaczu kasownika. Niepoprawne zakończenie operacji potwierdzone jest z kolei komunikatem na tym wyświetlaczu, zaświeceniem się czerwonej diody oraz potrójnym sygnałem dźwiękowym. Należy zwracać uwagę na te informacje.

Po jakim czasie od doładowania przez internet można zapisać taki kontrakt na karcie?

Usługa przeniesienia (czyli zapisanie na Radomskiej Karcie Miejskiej kontraktu zrealizowanego przy pomocy serwisu "Doładowanie karty") za pomocą kasowników w autobusie, w biletomatach stacjonarnych albo w firmowych punktach biletowych MZDiK zostaje udostępniona po upływie 24 godzin od momentu zarejestrowania płatności w systemie (urządzenia, w tym szczególnie kasowniki muszą najpierw pobrać aktualne dane, a nie dzieje się to w czasie rzeczywistym, czyli wtedy, gdy autobusy komunikacji miejskiej są na trasach). Apelujemy więc do pasażerów o takie planowanie zakupu, aby uwzględnić powyższy czas na udostępnienie usługi.

Co się stanie, gdy nie zapiszę doładowania internetowego na karcie w ciągu 7 dni?

W przypadku doładowania przez internet pasażer jest zobowiązany po upływie 24 godzin od doładowania (lecz nie później niż w terminie 7 dni) do przeniesienia kontraktu na swoją kartę poprzez umieszczenie jej w kieszeni kasownika bądź dokonanie operacji przeniesienia kontraktu w biletomacie stacjonarnym albo w punkcie biletowym. Po upływie tego okresu (czyli 7 dni) przeniesienia można dokonać jedynie w firmowych punktach biletowych MZDiK (nie ma już wtedy takiej możliwości w kasowniku i biletomacie).

Dlaczego trzeba zapisywać doładowanie internetowe na karcie? Czemu nie trafia ono tam samo?

Wszystkie operacje na karcie wymagają jej przyłożenia do jednego z opisanych powyżej odpowiednich urządzeń. W punktach i w biletomatach doładowanie karty wymaga wyjęcia jej z portfela i przyłożenia do urządzenia. Dokonując tej operacji przez internet, pasażer nie ma w domu możliwości przyłożenia karty, więc pieniądze trafiają najpierw do systemu, z którego należy je dopiero w określonym terminie przenieść na Radomską Kartę Miejską. Bez tego doładowanie nie może znaleźć się w inny sposób na karcie.

Czy można kupić bilet sieciowy od razu na dwa okresy, na przykład na dwa kolejne miesiące?

Tak, na karcie mogą znajdować się jednocześnie dwa kontrakty - na przykład bilet na jeden miesiąc, jak również bilet na następny miesiąc, zakodowany z wyprzedzeniem. Nie ma konieczności czekania do ostatniego dnia ważności biletu okresowego, żeby móc zakodować na karcie bilet na następny okres. Jeżeli ktoś ma na przykład bilet na styczeń i zamierza kupić bilet na luty, to nie musi wstrzymywać się z tym aż do 31 stycznia. Może zrobić to z wyprzedzeniem. Dzięki temu uniknie oczekiwania w długich kolejkach do naszych punktów sprzedaży (jeśli zdecyduje się na wybór akurat tej formy zakupu). Gdy pasażer kupi dwa bilety przez internet, powinien aktywować je samodzielnie, zgodnie z zasadami opisanymi powyżej. Jest to bardzo ważne, więc warto o tym pamiętać.

Co to jest elektroniczna portmonetka?

Jest to funkcja, która pozwala zapłacić swoją kartą miejską za pojedyncze przejazdy autobusami komunikacji miejskiej w Radomiu.

Czy na jednej karcie można mieć bilet okresowy i środki w elektronicznej portmonetce?

Oczywiście, elektroniczna portmonetka działa niezależnie od zakodowanego biletu okresowego. Pasażer z tak zwaną sieciówką będzie mógł zapłacić swoją kartą miejską za przejazd autobusem dowolnej innej osoby, na przykład brata, kolegi albo znajomego.

Jak doładować elektroniczną portmonetkę na karcie miejskiej?

Jeżeli ktoś ma już wyrobioną Radomską Kartę Miejską, może doładować elektroniczną portmonetkę samodzielnie w tych samych miejscach oraz w ten sam sposób, jak w przypadku zakupu biletu okresowego. Osoby, które dopiero będą starały się o wyrobienie tejże karty, będą przy jej odbiorze mogły wybierać - albo zakup biletu okresowego, albo doładowanie elektronicznej portmonetki.

Jaką maksymalną kwotą można doładować elektroniczną portmonetkę?

Suma środków zgromadzonych w elektronicznej portmonetce na Radomskiej Karcie Miejskiej nie może przekroczyć 200 złotych.

Jak sprawdzić ważność biletów na karcie albo wartość zgromadzonych środków?

Wystarczy w tym celu nacisnąć na kasowniku przycisk S (albo na ekranie dotykowym "Sprawdzanie stanu karty") i przyłożyć do niego kartę na kilka sekund. Na wyświetlaczu pojawi się informacja o zakodowanych biletach okresowych i saldzie elektronicznej portmonetki. Sprawdzanie jest możliwe także w biletomatach - wystarczy wsunąć kartę do czytnika i sprawdzić stan na ekranie.

Czy trzeba za każdym razem po wejściu do autobusu przykładać kartę do kasownika?

W przypadku biletów okresowych zakodowanych na karcie miejskiej - OCZYWIŚCIE NIE! Informacje wygłaszane na ten temat przez niektórych pasażerów należy traktować wyłącznie jako plotki. Bilet okresowy kupiony w naszej siedzibie lub w naszych punktach jest od razu aktywowany. Przyłożenie karty do kasownika jest konieczne tylko przy zakupie kartą biletu jednorazowego oraz przy sprawdzaniu ważności zakodowanych biletów okresowych lub wartości środków zgromadzonych w elektronicznej portmonetce. W pozostałych przypadkach kart do kasownika przykładać nie trzeba. Jest to istotne udogodnienie dla pasażerów naszej komunikacji.

Ile kosztuje bilet jednorazowy kupiony kartą?

Papierowy bilet jednorazowy normalny kosztuje obecnie 3,60 zł, identycznie jak bilet kupiony za pomocą karty miejskiej. Różnica pomiędzy tymi dwoma biletami jest taka, że w przypadku biletu zakupionego z elektronicznej portmonetki - jeżeli ktoś przejedzie autobusem zaledwie dwa przystanki i przed wyjściem ponownie przyłoży kartę do kasownika - system automatycznie zwróci mu 80 groszy. To znaczy, że przejazd na takim krótkim dystansie będzie go kosztował tylko 2,80 zł. Oczywiście ponowne przyłożenie karty do kasownika nie jest wymogiem, ale wtedy pasażer jadący tylko dwa przystanki zapłaci za bilet 3,60 zł, czyli standardową kwotę zgodną z cennikiem. Te zasady dotyczą również biletów jednorazowych ulgowych kupionych z elektronicznej portmonetki: taki bilet zakupiony przy pomocy karty kosztuje 1,80 zł, natomiast w przypadku przejazdu jedynie przez dwa przystanki - 1,40 zł. Warto tutaj pamiętać, że przy ponownym przykładaniu karty miejskiej nie należy już naciskać żadnych przycisków na kasowniku.

UTRATA KARTY

Co zrobić w razie zgubienia lub kradzieży karty imiennej?

Trzeba jak najszybciej osobiście nas o tym powiadomić. Utraconą kartę natychmiast zablokujemy. Zakodowane na utraconej karcie imiennej bilety okresowe i środki na portmonetce nie przepadną - można je przenieść na duplikat. Zasady postępowania w takich przypadkach określa regulamin - paragrafy 39-41 (jest on w sekcji KOMUNIKACJA - w zakładce Karta miejska > Regulamin karty).

Co zrobić w przypadku znalezienia czyjejś karty miejskiej?

Jeżeli ktoś znajdzie na przykład w autobusie komunikacji miejskiej, na przystanku lub w jakimś innym miejscu czyjąś kartę miejską, powinien jak najszybciej oddać ją do naszej siedziby przy ulicy Traugutta 30/30A (pierwsze piętro, pokój 112) albo też do jednego z firmowych punktów sprzedaży biletów MZDiK w Radomiu (przy ulicach Traugutta 2, Malczewskiego 15 oraz Limanowskiego 74).

W jakich przypadkach karta imienna może zostać zablokowana?

Zgodnie z regulaminem kartę imienną możemy zablokować w dwóch przypadkach. Blokada może być nałożona wtedy, gdy poprosi nas o to użytkownik karty, na przykład w razie jej utraty. Blokada może być zastosowana również wtedy, kiedy kontroler zatrzyma w autobusie pasażera posługującego się cudzą kartą. Użytkownik takiej karty ma 30 dni na dostarczenie do nas dowodu opłacenia mandatu za osobę, która jechała bez ważnego biletu. Jeżeli go nie otrzymamy, to karta zostanie zablokowana. Trzeba pamiętać, że karty zablokowanej nie będzie można już odblokować - konieczne będzie w tej sytuacji wyrobienie zupełnie nowego egzemplarza.

Co to jest "czarna lista" i czym różni się ona od blokady karty?

Tak zwana "czarna lista" to po prostu baza kart zablokowanych. Jeżeli pasażer straci kartę i nas o tym poinformuje, to wtedy trafi ona na "czarną listę". Następna próba użycia takiej karty w kasowniku albo w biletomacie automatycznie zakończy się jej blokadą.

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z POSIADANIA KARTY

Dlaczego warto mieć Radomską Kartę Miejską?

Radomska Karta Miejska w pierwszej kolejności zastąpiła papierowe bilety miesięczne i okresowe w komunikacji miejskiej. Można też używać jej jako karty bibliotecznej w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Radomiu. W planach mamy jeszcze więcej udogodnień. Przewidujemy, że w przyszłości będzie można nimi opłacić na przykład wstęp na miejskie pływalnie i do innych obiektów, a także postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Następne tego typu funkcjonalności będziemy wprowadzać sukcesywnie.

Czy po wprowadzeniu karty miejskiej nadal są w sprzedaży papierowe bilety jednorazowe?

Tak. Uspokajamy tych pasażerów, którzy jeżdżą autobusami tylko od czasu do czasu - papierowe bilety jednorazowe pozostały w użyciu. Można je kupować nie tylko na przykład w kioskach i naszych firmowych punktach, lecz także we wszystkich biletomatach.
 

Ostatnia aktualizacja: 3.03.2025.