Punktualnie o godzinie 8:45 w piątek, 27 czerwca, pierwsze samochody przejechały oficjalnie przez wiadukt łączący ulice Żeromskiego i Lubelską. Gotowy jest też przystanek kolejowy Radom Wschodni. W uroczystym oddaniu wiaduktu i peronu do użytku wziął udział między innymi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

- Bardzo się cieszę, że zostało podpisane porozumienie, na mocy którego skoordynowaliśmy inwestycję rządową i samorządową. W ten sposób powinniśmy realizować inwestycje. Każdy z nas wie, że budżety poszczególnych samorządów, nawet tak dużych miast, jak Radom, są lepiej wykorzystywane, gdy mają współfinansowanie rządowe - mówił podczas otwarcia minister Dariusz Klimczak.

Oddany do użytku wiadukt, składający się z dwóch równoległych obiektów, ma 36 metrów szerokości i około 300 metrów długości. W każdym kierunku prowadzą po dwa pasy ruchu. Powstała tam również dodatkowa infrastruktura czyli pasy dla autobusów, ciągi pieszo-rowerowe i wiaty przystankowe. Poza tym został przebudowany układ komunikacyjny w najbliższym sąsiedztwie wiaduktu.

- To historyczna chwila. Nowa infrastruktura oznacza poprawę jakości życia mieszkańców, bo wszyscy pamiętamy jak ten wiadukt wyglądał jeszcze trzy lata temu. Jednocześnie, tak jak zapowiadaliśmy, pojawiła się nowa funkcja. Powstało centrum przesiadkowe obsługujące pasażerów korzystających z radomskiego lotniska. Chcemy, żeby port na Sadkowie się rozwijał i niezmiennie uważam, że będzie on biegunem wzrostu gospodarczego w naszym mieście. Ale aby tak się stało, to wokół lotniska muszą powstać właśnie takie elementy infrastruktury, jak centrum przesiadkowe w obrębie wiaduktu. Wówczas będziemy mogli snuć dalsze plany i przede wszystkim zachęcać przewoźników do korzystania z naszego radomskiego lotniska – mówił prezydent miasta Radosław Witkowski.

Cała budowa kosztowała 179 milionów złotych. Część drogowa, za którą odpowiadało miasto, kosztowała 131 milionów, w tym 65 milionów pochodziło z Rządowego Funduszu Polski Ład. Inwestycja została też dofinansowana z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych kwotą ponad 16 milionów. Część kolejowa, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe, to około 48 milionów złotych.

- Naszym zadaniem jest zapewnienie jak najbardziej komfortowego i jak najwygodniejszego dostępu do infrastruktury kolejowej. Nowy przystanek PKP Radom Wschodni znacznie znaczy przybliża mieszkańców tej części miasta - mieszkańców Śródmieścia - do transportu kolejowego. Następną tego typu inwestycję dla mieszkańców Radomia realizujemy na południowym krańcu miasta. To przystanek Radom Południowy. Umowa z generalnym wykonawcą jest już podpisana. W ten sposób kolejne obszary miasta będą zbliżały się do transportu kolejowego - powiedział podczas otwarcia Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.

Pociągi Kolei Mazowieckich będą zatrzymywać się na nowym przystanku PKP Radom Wschodni już od poniedziałku, 30 czerwca. W związku z oddaniem do eksploatacji nowego wiaduktu w kilku miejscach zmieniła się organizacja ruchu. O szczegółach oczywiście informujemy w komunikacie na naszej stronie (kliknij tu). Od 28 czerwca będą również zmiany w komunikacji miejskiej (kliknij tu).

Zachęcamy ponadto do obejrzenia naszego fotoreportażu obrazującego ogrom prac, które wykonano przez dwa lata (kliknij tutaj).