Na osiedlu Południe, w okolicach parkingu Park & Ride i przyszłej stacji kolejowej Radom Południowy, ma powstać węzeł przesiadkowy, obejmujący nową pętlę dla autobusów linii miejskich. Ogłosiliśmy już przetarg na opracowanie dokumentacji węzła (dla potrzeb zrównoważonej mobilności w ramach Polski Wschodniej).

Nasze miasto po raz pierwszy może otrzymać pieniądze z programu Polska Wschodnia. Mowa tutaj nawet o 45 milionach euro. Województwo mazowieckie było do tej pory wyłączone z podziału tych funduszy. Abyśmy jednak mogli ubiegać się o pieniądze, konieczne jest wcześniejsze opracowanie odpowiednich dokumentacji projektowych. Przetargi na tego rodzaju prace już ruszyły.

Nowa pętla autobusowa ma zostać zlokalizowana pomiędzy blokami spółdzielni Inżynieria, parkingiem typu Park & Ride a ulicą Walentynowicz, czyli obwodnicą południową. Powstaną na niej aż trzy betonowe stanowiska postojowe (każde o długości ponad 40 metrów), z tak zwanymi krawężnikami peronowymi. Na każdym peronie mają być: podświetlona wiata przystankowa, tablica Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz linie naprowadzające dla niewidomych. Na jednym ze stanowisk odjazdowych stanie maszt do ładowania autobusów elektrycznych. Zaprojektowane zostaną także ciągi piesze i rowerowe (z uwzględnieniem połączenia z zaplanowaną stacją kolejową Radom Południowy) oraz zieleń towarzysząca. Przy tej pętli powstanie również punkt socjalny dla kierowców autobusów miejskich (z toaletą oraz miejscem do odpoczynku, zjedzenia posiłku lub przygotowania kawy czy herbaty). Zakres zadania przewiduje także biletomat i wiatę dla rowerów (parking Bike & Ride). Powstanie nowe oświetlenie uliczne, przebudowana zostanie droga łącząca główny ciąg ulicy Sycyńskiej z nową pętlą (wzdłuż pawilonów handlowych), zaś w sąsiedztwie istniejącej pętli ma powstać para nowych przystanków przelotowych, z których będą korzystać okoliczni mieszkańcy.

Prawie trzy lata temu rozgorzała w internecie dyskusja o nowej pętli na Południu. Komentujący zarzucali nam między innymi, że dwa stanowiska odjazdowe to za mało i że nie przewidzieliśmy tam też zaplecza dla kierowców autobusów. Opierali się przy tym jedynie na zarysie tej pętli, mylnie traktując go jako już gotową dokumentację. Wyjaśnialiśmy wówczas, że na projekcie parkingu Park & Ride było wskazane jedynie miejsce pod nową pętlę, ale nie jej docelowy kształt. Potwierdzeniem naszych wyjaśnień jest obecny przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Jak napisaliśmy wyżej, stanowiska odjazdowe mają być trzy, będzie także pawilon socjalny dla kierowców, wiata dla rowerów oraz inne elementy infrastruktury - czyli wszystko, co jest niezbędne.

Podkreślamy, że jest to przetarg wyłącznie na opracowanie koniecznej dokumentacji projektowej, a nie na wykonawstwo robót.


Wyświetlacz autobusu linii 7 jadącego na osiedle Południe