Trwa już montaż zbrojeń pod podpory kładki między Południem a Godowem
Trwa budowa kładki dla pieszych i rowerzystów nad ulicą Walentynowicz oraz torami pomiędzy Południem a Godowem. Przygotowywane są już zbrojenia pod podpory przyszłego obiektu. Jednocześnie powstaje nowy przystanek PKP Radom Południowy. Z tych obiektów będzie można skorzystać od przyszłorocznych wakacji.
Kładka pieszo-rowerowa powstaje między drogą biegnącą wokół bloków Spółdzielni Mieszkaniowej Inżynieria na osiedlu Południe (naprzeciw bloku przy ulicy Sycyńskiej 37) a końcówką ulicy Krynickiej na Godowie. Z jej obu stron będą pochylnie, z których będą mogli korzystać zarówno rowerzyści, jak też między innymi osoby na wózkach lub z wózkami (podobnie jest na przykład na kładce między Prędocinkiem a Malczewem). Będą również oczywiście tradycyjne schody, a na perony kolejowe będzie można dodatkowo zjechać albo wjechać z nich na górę windami. Przeprawa będzie miała około 108 metrów długości i ponad cztery metry szerokości użytkowej. Będzie składała się z trzech przęseł (nad obwodnicą południową oraz torami do Tomaszowa Mazowieckiego i Krakowa).
Obecnie prace koncentrują się na przygotowywaniu fundamentów i zbrojeń pod filary kładki - zarówno od strony ulicy Sycyńskiej, jak również na końcu ulicy Krynickiej, przy której znajduje się też zaplecze budowy. Po zakończeniu montażu zbrojeń wykonawca będzie mógł rozpocząć betonowanie. Wzdłuż obu torów linii kolejowej do Krakowa stoją już pionowe ścianki przyszłych peronów.
Dzięki porozumieniu miasta z koleją budowa nowej kładki i peronów PKP jest prowadzona w ramach jednego zadania. Identyczne rozwiązanie było zastosowane w przypadku budowy wiaduktu na ulicy Żeromskiego razem z przystankiem PKP Radom Wschodni. Po stronie Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu jest budowa przeprawy - w ramach projektu "Rozwój infrastruktury mobilności miejskiej na terenie Obszaru Funkcjonalnego Radomia - etap I - Polska Wschodnia". Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zajmuje się budową trzech peronów jednokrawędziowych - dwóch na linii nr 8 do Krakowa i jednego na linii nr 22 do Tomaszowa Mazowieckiego (roboty w ramach "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025").
Wspólnym wykonawcą tego ważnego zadania jest wybrana w przetargu firma Domost z Małkini. Koszt inwestycji wyniesie prawie 16,3 miliona złotych netto (część MZDiK to około 9,5 miliona, zaś część PKP to około 6,8 miliona złotych). Od momentu podpisania umowy (nastąpiło to 28 marca) wykonawca robót ma 12 miesięcy na roboty budowlane i kolejne cztery na uzyskanie pozwoleń na użytkowanie obiektu. Oznacza to, że z kładki oraz peronów na Południu będzie można zacząć korzystać w przyszłoroczne wakacje.
Warto przypomnieć, że z myślą o utworzeniu węzła przesiadkowego na Południu już w 2021 roku został w tej okolicy zbudowany parking typu Park & Ride (parkuj i jedź). Obok niego będzie także zlokalizowana nowa pętla autobusowa dla komunikacji miejskiej.
Kolejarze zdecydowali, że po utworzeniu nowego przystanku kolejowego Radom Południowy zmieni się nazwa dotychczasowego przystanku zlokalizowanego poza granicą naszego miasta (w gminie Kowala-Stępocina). Będzie on wówczas nazywał się Trablice.