Zadaniem wyświetlaczy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej przy przystankach jest pokazywanie rzeczywistych, a nie rozkładowych czasów odjazdów autobusów. Przypominamy zasady działania systemu, ponieważ ostatnio pojawiają się zarzuty pasażerów, że tablice SDIP pokazują rzekomo nieprecyzyjne dane.

"Poproszę o informację, dlaczego rozkłady jazdy w internecie i na przystankach nie są zgodne z tymi wyświetlanymi na tablicach elektronicznych. Nie jest to jednorazowa sytuacja, gdy rozkłady jazdy nie pokrywają się" - takie zgłoszenie otrzymaliśmy ostatnio od jednej z pasażerek. Przypominamy zatem zasady działania SDIP, żeby pasażerowie autobusów wiedzieli, na czym on polega.

Najważniejszą informacją jest to, że tablice przy przystankach odliczają czas do przewidywanego rzeczywistego czasu przyjazdu danego autobusu. Jeżeli na przykład zgodnie z rozkładem jazdy ma on przyjechać o godzinie 15:32, lecz z powodu korków złapał opóźnienie, to tablica pokazuje wtedy, że przyjedzie on za 4 minuty, czyli o 15:36. Gdyby wyświetlacze miały pokazywać te same godziny, które są na rozkładach, to ich istnienie nie miałoby większego sensu, bo pasażerowie mogliby sprawdzić je w gablotach.

Wszystkie autobusy miejskie w Radomiu są wyposażone w system lokalizacji GPS, dzięki czemu wiadomo, gdzie jest dany pojazd. Tylko na podstawie odległości, jaka pozostała mu do pokonania do następnych przystanków, wyliczany jest na nich przewidywany rzeczywisty czas przyjazdu. To również bardzo ważna informacja, bo może zdarzyć się, że tablica SDIP na przykład na przystanku przy Kauflandzie będzie pokazywać, że autobus linii 1 przyjedzie tam za dwie minuty (system zlokalizuje, że autobus jest już na wysokości katedry i na podstawie odległości do pokonania obliczy te dane), natomiast po drodze będzie akurat długi korek przed światłami i faktyczny czas wydłuży się z dwóch minut do trzech. Są to jednak normalne różnice, bo system wylicza czas tylko na podstawie odległości, a nie jest przecież w stanie przewidzieć, czy po drodze autobus trafi na zielone światło i przejedzie szybko, czy będzie stał na czerwonym. To tak samo, jak podczas planowania jazdy samochodem - nawigacja może obliczyć przewidywany czas jazdy od punktu A do punktu B, lecz jeśli po drodze wystąpią jakieś utrudnienia w ruchu, to faktycznie ten czas się wydłuży.

Inną kwestią są czasy podawane na tablicach zlokalizowanych przy kilku pierwszych przystankach od pętli (na przykład na Struga / Szklana, Mieszka I / Królowej Jadwigi, Sycyńska / Helleńska itp.). Aż do czasu odjazdu autobusu z pętli tablice SDIP pokazują tylko czasy rozkładowe - zakładając, że kurs zacznie się punktualnie. Dopiero od chwili ruszenia z przystanku początkowego zaczyna się odliczanie rzeczywiste (na podstawie odległości). Jeżeli zatem - na przykład z powodu korków - autobus przyjedzie na pętlę już po rozkładowym czasie swojego odjazdu albo zdarzy się inna sytuacja, której ani kierowca, ani pasażerowie, ani tym bardziej SDIP nie byli w stanie wcześniej przewidzieć (awaria, kolizja, wypadek itp.), to wtedy planowany odjazd, który jednak nie nastąpił, zniknie z tablicy. Pojawi się na niej ponownie dopiero wtedy, gdy autobus faktycznie rozpocznie realizację tego kursu (wtedy opóźnionego).

Niedogodności dla pasażerów mogą zdarzyć się wtedy, gdy autobus z jakiegoś powodu zatrzyma się na dłużej już w trakcie kursu. Taka sytuacja miała miejsce kilka dni temu, gdy przy ulicy Sienkiewicza tablica przez 10 minut niezmiennie zapowiadała przyjazd pojazdu linii 5 w ciągu trzech minut. Tak wynikało z odległości, ale autobus miał awarię i przez 10 minut stał na ulicy Żeromskiego. System nie jest w stanie przewidzieć, za ile uszkodzony pojazd ruszy, więc nie koryguje wskazań aż do rozpoczęcia dalszej jazdy.

Warto wiedzieć, że pasażerowie mogą korzystać z systemu nie tylko tam, gdzie są ustawione tablice. Pozwala na to także podgląd internetowy: rkm.mzdik.radom.pl. W okienku po prawej stronie trzeba tylko wpisać numer linii i wtedy wyświetlą się rzeczywiste lokalizacje jeżdżących na niej autobusów. Po kliknięciu w ikonę wybranego pojazdu pojawi się tabelka z przewidywanymi czasami przyjazdu do następnych przystanków. Jeszcze wygodniejsze może być korzystanie z darmowej aplikacji myBus (do ściągnięcia na smartfony): www.taran.com.pl/mybusonline. Lokalizację poszczególnych autobusów można wówczas podglądać w każdej chwili.

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej został wdrożony w Radomiu razem z Radomską Kartą Miejską. Tablice znajdują się w rejonie 48 przystanków. Kolejne 20 sztuk ma pojawić się w ramach tak zwanego projektu multimodalnego. Nasze dotychczasowe obserwacje dowodzą, że system działa poprawnie, a przypadki, gdy na przykład autobus ma zakłócenia w łączności GPS, zdarzają się incydentalnie. Usterki są od razu zgłaszane do producenta w celu naprawy. Wiele zgłoszeń o rzekomych nieprawidłowościach wynikało przeważnie z... niewiedzy części pasażerów, którzy oczekiwali na tablicach danych rozkładowych zamiast rzeczywistych.

Dodatkowe informacje o funkcjonowaniu Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej są również opublikowane na naszej stronie w sekcji KOMUNIKACJA - w zakładce Karta miejska > Informacja pasażerska > Urządzenia SDIP. Polecamy zapoznać się z nimi.


Tablica przystankowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej