Nowoczesne elektryczne autobusy marki MAN będą jeździły po Radomiu
Dwadzieścia elektrycznych autobusów marki MAN zasili już niebawem tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Radomiu. Będą to dwunastometrowe pojazdy z wszelkimi udogodnieniami dla pasażerów. Umowę na ich dostawę podpisano 8 stycznia. Pięć pierwszych sztuk ma wyjechać już za osiem miesięcy.
Na zakup tych autobusów radomskie MPK pozyskało dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Przyznana dotacja i pożyczka pokryją prawie całość kosztów kwalifikowanych. Zamówienie warte ponad 56 milionów złotych obejmuje też zakup 10 stacjonarnych ładowarek, które zostaną zainstalowane na terenie zajezdni MPK przy ulicy Wjazdowej na Żakowicach.
- Systematycznie wymieniamy stary tabor na ekologiczne pojazdy. Biorąc pod uwagę plany spółki MPK, możemy się spodziewać, że już za kilkanaście miesięcy aż 90 procent autobusów miejskiego operatora przewozów, wyjeżdżających każdego dnia na ulice Radomia, będą stanowiły pojazdy zero- lub niskoemisyjne. To wynik godny szybko rozwijającego się miasta, które odpowiada na potrzeby swoich mieszkańców - powiedział przy okazji podpisania umowy z dostawcą prezydent Radomia Radosław Witkowski.
Nowe elektryczne autobusy będą wyposażone w baterie o pojemności pozwalającej na przejechanie co najmniej 300 kilometrów. Każdy z nich pomieści 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Pojazdy będą klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w system zliczania pasażerów, monitoring, wyświetlacze LCD oraz LED, zapowiedzi kolejnych przystanków, ładowarki USB i kasowniki dotykowe, z czego jeden w każdym autobusie z funkcją terminala płatniczego.
Elektryczne autobusy będą kursować na tych liniach, które obecnie są obsługiwane przez pojazdy starszego typu, między innymi 10, 14, 15, 16 i innych. Dzięki temu, że będą doładowywane na terenie zajezdni Żakowice, nie potrzebują ładowarek na pętlach.
Jak zapowiedział po podpisaniu umowy Marcin Grabowski, dyrektor w MAN Truck & Bus Polska, dostawy autobusów zaplanowano w partiach po pięć sztuk: w sierpniu i listopadzie 2025 roku oraz w lutym i maju 2026 roku. Jednocześnie będą wycofane z ruchu autobusy najstarsze, wyeksploatowane oraz spełniające najniższe normy emisji spalin. Głównym celem projektu jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza. Wycofanych będzie dokładnie tyle autobusów spalinowych, ile zostanie zakupionych zeroemisyjnych.
Obecnie MPK dysponuje 25 autobusami z napędem elektrycznym. Łączna wartość uzyskanych do tej pory przez spółkę środków zewnętrznych - zarówno unijnych, jak i krajowych - na zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładującą, wynosi już około 112 milionów złotych. W planach jest pozyskanie następnych 10 dwunastometrowych autobusów elektrycznych. Ich zakup Radom planuje w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Ponadto, z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027, ma być też kupionych dwadzieścia sztuk niskoemisyjnych autobusów zasilanych gazem CNG. Po realizacji tych projektów MPK będzie dysponowało flotą składającą się aż z 55 autobusów elektrycznych i z około 40 pojazdów gazowych.