Niebawem ruszy budowa kładki nad torami między Południem a Godowem
Dobra informacja dla mieszkańców Południa i Godowa. Między tymi dzielnicami powstanie kładka nad torami i ulicą Walentynowicz. Zapewni ona nie tylko przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów, lecz będzie także miała połączenie z przystankiem PKP Radom Południowy. Kładka oraz perony będą budowane jednocześnie.
Umowa z wykonawcą prac na budowę kładki i peronów kolejowych została podpisana 28 marca w Urzędzie Miejskim w Radomiu.
Kładka pieszo-rowerowa powstanie między drogą biegnącą wokół bloków Spółdzielni Mieszkaniowej Inżynieria na osiedlu Południe (naprzeciw bloku przy ulicy Sycyńskiej 37) a końcówką ulicy Krynickiej na Godowie. Z jej obu stron będą pochylnie, z których będą mogli korzystać zarówno rowerzyści, jak też między innymi osoby na wózkach lub z wózkami (podobnie jest na przykład na kładce między Prędocinkiem a Malczewem). Będą również oczywiście tradycyjne schody, a na perony kolejowe będzie można dodatkowo zjechać albo wjechać z nich na górę windami. Przeprawa będzie miała około 108 metrów długości i ponad cztery metry szerokości użytkowej. Będzie składała się z trzech przęseł (nad obwodnicą południową oraz torami do Tomaszowa Mazowieckiego i Krakowa).
Dzięki porozumieniu miasta z koleją budowa kładki oraz przystanku PKP będzie prowadzona w ramach jednego zadania (podobne rozwiązanie było stosowane w przypadku budowy wiaduktu na ulicy Żeromskiego razem z przystankiem PKP Radom Wschodni). Po stronie Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu będzie budowa obiektu - w ramach projektu "Rozwój infrastruktury mobilności miejskiej na terenie Obszaru Funkcjonalnego Radomia - etap I - Polska Wschodnia". Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zajmie się budową trzech peronów jednokrawędziowych - dwóch na linii nr 8 do Krakowa i jednego na linii nr 22 do Tomaszowa Mazowieckiego (prace w ramach "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025").
Wspólnym wykonawcą tego ważnego zadania będzie wybrana w przetargu firma Domost z Małkini. Koszty inwestycji to niemal 16,3 miliona złotych netto (część MZDiK to około 9,5 miliona, a część PKP to około 6,8 miliona złotych). Od momentu podpisania umowy wykonawca inwestycji będzie miał dwanaście miesięcy na roboty budowlane i kolejne cztery na uzyskanie pozwoleń na użytkowanie obiektu. Oznacza to, że z kładki i z peronów na Południu będzie można zacząć korzystać w przyszłoroczne wakacje.
Warto przypomnieć, że z myślą o utworzeniu węzła przesiadkowego na Południu już w 2021 roku został w tej okolicy zbudowany parking typu Park & Ride (parkuj i jedź). Obok niego będzie także zlokalizowana nowa pętla autobusowa dla komunikacji miejskiej.
Przedstawiciele PKP poinformowali przy tej okazji, że po utworzeniu nowego przystanku kolejowego Radom Południowy zmieni się nazwa dotychczasowego przystanku zlokalizowanego poza granicą naszego miasta. Będzie on wówczas nazywał się Trablice.