Ogłosiliśmy ważny przetarg na świadczenie przez dziesięć lat usług przewozowych w komunikacji miejskiej. Jego zwycięzca będzie musiał dysponować 34 fabrycznie nowymi autobusami, w tym 11 elektrycznymi. W okresie umowy pokonają one łącznie około 19 milionów kilometrów. Obsłużą linie 2, 5, 6, 8, 13, 22, 25 i 26.

Dotychczasowe umowy z dwoma operatorami przewozów w komunikacji miejskiej w Radomiu - czyli spółkami Michalczewski oraz Dolnośląskie Linie Autobusowe i Irex-4 (konsorcjum, w skład którego wchodzi też Meteor - powoli dobiegają do końca. Konieczne było zatem ogłoszenie następnego przetargu. Umowa będzie obowiązywała przez 120 miesięcy od momentu jej podpisania. Od 5 marca 2026 roku nowe autobusy (11 sztuk) wyjadą do obsługi linii miejskich 8 i 13. Pozostałe pojazdy będą natomiast kursowały od 27 listopada 2027 roku na liniach 2, 5, 6, 22, 25 i 26 (na linii 25 dotyczy to jedynie dni wolnych od pracy). Podstawowo będą potrzebne do tego 34 autobusy, ale wymagamy, aby wykonawca przewozów dysponował także trzema pojazdami rezerwowymi.

Autobusy będą mieć długość około 12 metrów. Muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2025 lub 2027 roku, w zależności od podanych powyżej dat włączania ich do obsługi poszczególnych linii radomskiej komunikacji miejskiej. Będą one trzydrzwiowe, niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, system liczenia pasażerów i ładowarki USB do doładowywania urządzeń mobilnych. Pojazdy będą ponadto mieć zewnętrzne białe wyświetlacze diodowe (są one lepiej widoczne dla osób słabowidzących), zapowiedzi głosowe, kasowniki z ekranem dotykowym (w każdym pojeździe jeden z nich będzie miał terminal do kart płatniczych), a także wiele innych nowoczesnych urządzeń. Nowością jest to, iż w każdym autobusie będzie też umieszczony defibrylator AED.

Staramy się, żeby komunikacja miejska w Radomiu spełniała coraz wyższe standardy i żeby bez problemów mogły z niej korzystać osoby w każdym wieku, a wśród nich - pasażerowie z niepełnosprawnościami. Tabor jest zatem regularnie wymieniany na nowy.

Firmy przewozowe zainteresowane udziałem w opisywanym przetargu będą mogły składać swoje oferty do 8 stycznia 2025 roku.