W 2025 roku na ulicach Radomia symbolicznie pojawił się autobus z numerem taborowym 2025. To jeden z kolejnych pięciu pojazdów elektrycznych, które wyjechały właśnie na organizowane przez nas linie. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji ma już w sumie 35 autobusów z takim napędem. A będzie ich jeszcze więcej!

Nowe autobusy marki MAN Lion’s City 12 stanowią drugą z czterech części kontraktu realizowanego przez operatora przewozów komunikacji miejskiej w ramach projektu pod nazwą "Rozwój ekologicznego transportu publicznego w Radomiu poprzez zakup 20 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą". Warto tu podkreślić, że MPK pozyskało na ten cel dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości ponad 47 milionów złotych. Pierwsza piątka pojazdów z tej serii (numery taborowe od 2019 do 2023) kursuje po Radomiu od 29 sierpnia - informowaliśmy o tym na naszej stronie internetowej. Od 25 listopada na trasy wyruszyły autobusy z numerami od 2024 do 2028. Następne dostawy będą w lutym i maju 2026 roku.

Każdy z autobusów może przewozić 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Dodatkowo posiada stanowisko na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Pojazdy są klimatyzowane, w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażone także w wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów, trzy podwójne porty USB umożliwiające pasażerom ładowanie baterii urządzeń mobilnych oraz kasowniki z ekranami dotykowymi, w tym jeden z funkcją terminala płatniczego (pierwszy od przodu). Elektrobusy MAN mają pojemne baterie, pozwalające na pokonanie w naszych warunkach co najmniej 300 kilometrów. Pozbawione są pantografów na dachach. Nie doładowują się na pętlach, tylko w zajezdni.

Jak zapowiedziało MPK w dniu wyjazdu tychże autobusów, będą one obsługiwać organizowane przez nas linie 10, 12, 14, 15 i 16. Nie oznacza to jednak, że komfortu podróżowania nowymi pojazdami elektrycznymi nie będą mogli doświadczyć też pasażerowie innych połączeń. W dwóch pierwszych dniach pojawiały się one bowiem nie tylko na liniach 10, 14, 15 i 16, ale również na linii 21.

W planach są kolejne zakupy taboru. Do końca 2026 roku MPK ma pozyskać aż 20 nowych niskoemisyjnych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG) - pisaliśmy o tym niedawno na naszej stronie. Spółka dostała na ten cel dotację w wysokości 27 milionów złotych z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027. Z kolei na przełomie 2026 i 2027 roku MPK będzie dysponowało kolejnymi 12 bezemisyjnymi autobusami elektrycznymi z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Na realizację tego zamówienia podpisaliśmy niedawno umowę z firmą Solaris Bus & Coach - informowaliśmy o tym na naszej stronie.

Po zrealizowaniu projektów wymiany taboru radomskie MPK będzie posiadało w swej flocie 57 autobusów elektrycznych oraz 45 gazowych. Oznacza to, że blisko 90 procent pojazdów tego operatora przewozów, wyruszających wówczas na linie organizowane przez MZDiK, będą stanowiły autobusy zero- oraz niskoemisyjne. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji zapewnia, że po każdym takim zakupie wycofuje z ruchu pojazdy najstarsze i najbardziej wyeksploatowane oraz spełniające najniższe normy emisji spalin.


Nowy autobus elektryczny marki MAN z numerem 2025