Inwestycje drogowo-komunikacyjne w Radomiu dzięki pieniądzom unijnym
W ciągu dwudziestu lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej zostało w naszym mieście zrealizowanych mnóstwo inwestycji drogowych i komunikacyjnych. Dzięki unijnym dofinansowaniom mamy w Radomiu na przykład obwodnicę, nowoczesne autobusy i Radomską Kartę Miejską. Przypominamy także inne zadania.
Pierwszy dzień maja to nie tylko Święto Pracy, ale też rocznica wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Z tej okazji w minioną środę w Radomiu odbywały się uroczyste obchody. Jedną z atrakcji była wycieczka autobusem elektrycznym po mieście, zorganizowana przez Urząd Miejski w Radomiu we współpracy z Wodociągami Miejskimi i z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji. Uczestnicy mogli obejrzeć inwestycje zrealizowane dzięki pieniądzom unijnym. To na przykład: kamienica Deskurów, obwodnica południowa, zalew na Borkach oraz zbiornik retencyjny na osiedlu Nad Potokiem. Przypomniano jednocześnie imponujące kwoty: przez 20 lat Radom pozyskał z unijnych funduszy około 1,7 miliarda złotych. Łączna wartość zrealizowanych projektów to 2,6 miliarda złotych.
Interesująca wycieczka po Radomiu nie obejmowała jednak wielu inwestycji drogowych (musiałaby ona wówczas trwać nie dwie godziny, lecz pewnie co najmniej dwukrotnie dłużej), więc przypominamy o najważniejszych z nich na naszej stronie internetowej:
- przebudowa odcinka ulicy Witosa (od Warszawskiej do drogi dojazdowej do wysypiska śmieci);
- budowa odcinka ulicy Hodowlanej (wraz z sygnalizacją świetlną u zbiegu z Kielecką i Wośnicką);
- budowa drogi do terenów inwestycyjnych na Wośnikach (obecnej ulicy Samorządowej);
- przebudowa odcinka ulicy Wałowej (od placu Kazimierza Wielkiego do Limanowskiego);
- przebudowa odcinka ulicy Żeromskiego (od Niedziałkowskiego do 25 Czerwca);
- przebudowa ulicy Reja (od placu Kotlarza do placu Kazimierza Wielkiego, wraz z drugim z nich);
- przebudowa odcinka ulicy Malczewskiego (od Reja do Wernera, wraz z odcinkiem Struga);
- przebudowa przedłużenia ulicy Kilińskiego (obecnej ulicy Stańczyka, od Malczewskiego do Witolda);
- przebudowa odcinka ulicy Warszawskiej (od Kusocińskiego do ronda Narodowych Sił Zbrojnych);
- budowa i przebudowa odcinka ulicy Dębowej (od Limanowskiego do Maratońskiej, wraz z Lustrzaną);
- budowa i przebudowa ciągu ulic Mariackiej i Młodzianowskiej (od Sedlaka do Gdyńskiej);
- przebudowa ciągu ulic 1905 Roku i Dowkontta (DK nr 12, od Limanowskiego do przejścia przy Broni);
- budowa obwodnicy południowej (największa inwestycja - od alei Grzecznarowskiego do Kosowa);
- przebudowa odcinka ulicy Słowackiego (DK nr 9, od placu Matki Bożej Fatimskiej do granicy miasta);
- budowa węzła drogowego na ulicy Żółkiewskiego (przy Holszańskiej, wraz z wiaduktami nad torami);
- budowa wyniesionych przejść dla pieszych (dwóch na Waryńskiego i jednego na Garbarskiej).
Nie mniej istotne były też inwestycje związane z transportem publicznym w Radomiu. Zrealizowano między innymi:
- wdrożenie systemu Radomskiej Karty Miejskiej (elektroniczny nośnik do pobierania opłat za przewozy);
- wdrożenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (tablice przystankowe, zapowiedzi głosowe);
- poprawa systemu transportu publicznego (nowe autobusy, wiaty, monitoring, remonty pętli, zatok itp.);
- zrównoważona mobilność miejska (autobusy elektryczne z ładowarkami, drogi rowerowe, nowe wiaty itp.).
Więcej informacji na temat poszczególnych inwestycji drogowych w naszym mieście, dofinansowanych z pieniędzy unijnych, można znaleźć na naszej stronie internetowej, w sekcji MZDiK - w zakładce Fundusze pomocowe > Fundusze europejskie.