Podniesienie atrakcyjności transportu publicznego, poprawa bezpieczeństwa oraz dostarczenie narzędzi do zarządzania ruchem w Radomiu to cele Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS). Ogłosiliśmy przetarg na montaż oraz uruchomienie urządzeń. Zmodernizowanych ma zostać aż ponad 30 sygnalizacji świetlnych.

Przełomową datą w Radomiu był rok 1965. To właśnie wówczas zostały uruchomione pierwsze trzy sygnalizacje świetlne. Stanęły one na skrzyżowaniach ulicy 1 Maja (obecnie 25 Czerwca) z ulicami Struga, Żeromskiego i Słowackiego. Początki były niełatwe, bo kierowcy i piesi - nieprzyzwyczajeni jeszcze do takiej nowości - wielokrotnie ignorowali wskazania sygnalizatorów. Milicja musiała więc często ich dyscyplinować. Ruch pojazdów zwiększa się, świateł w Radomiu przybywa, lecz niewątpliwie kolejnym przełomem można nazwać rok 2025. Ogłosiliśmy bowiem duży przetarg na modernizację ponad 30 sygnalizacji świetlnych w całym mieście, w ramach inwestycji pod tytułem: "Rozwój zrównoważonej mobilności w ramach programu Polska Wschodnia - etap I: system ITS". W realizację zadania są zaangażowane dwie jednostki: Urząd Miejski w Radomiu oraz Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu.

O szczegółach tej ogromnej inwestycji poinformowali podczas konferencji prasowej w magistracie: prezydent Radosław Witkowski, jego zastępczyni Katarzyna Kalinowska oraz dyrektor MZDiK Piotr Szałas razem z zastępcami Łukaszem Kuną i Robertem Faryną.

Modernizacja obejmie dokładnie 31 lokalizacji z już istniejącymi światłami. Powstaną one także w ośmiu nowych miejscach. Razem będzie ich więc 39. Wykaz skrzyżowań lub przejść dla pieszych objętych tym zadaniem publikujemy na dole niniejszej informacji.

Po przebudowie lub wybudowaniu nowych sygnalizacji każda z nich będzie podłączona do nowego Centrum Zarządzania Ruchem, które zostanie zlokalizowane w budynku wyremontowanego ratusza przy Rynku. Będzie tam znajdowała się sala operatorska oraz serwerownia. We wspomnianym Centrum Zarządzania Ruchem operatorzy będą pełnili nadzór nad następującymi podsystemami:

  • system sterowania ruchem drogowym (główne zadania to skrócenie czasów przejazdów i liczby zatrzymań w danym obszarze);
  • system priorytetu dla komunikacji publicznej (poprawa efektywności funkcjonowania komunikacji miejskiej, minimalizacja czasu oczekiwania autobusów na przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, a w efekcie poprawa punktualności kursowania);
  • system informacji o warunkach ruchu (Travel Time - dostarczający informacje o czasach przejazdu na wybranych 14 odcinkach); 
  • system pomiaru prędkości i liczenia pojazdów (ciągły pomiar natężenia ruchu kołowego obejmie 17 skrzyżowań, uwzględniając strukturę rodzajową i kierunkową; pomiarami tego typu natężeń mają być objęte także drogi dla rowerów w rejonie skrzyżowań);
  • system monitoringu CCTV (kamery na skrzyżowaniach, przy zachowaniu prywatności podróżnych oraz anonimowości na drodze);
  • system monitoringu zalewania tunelu (system monitorujący poziom wody w tunelu drogowym na alei Grzecznarowskiego: kierowcy będą otrzymywali informację o braku możliwości przejechania przez ten obiekt - ostrzeganie to będzie odbywało się z odpowiednim wyprzedzeniem za pomocą tablic VMS przed tunelem, na których będzie poza tym umieszczona informacja o zalecanych objazdach, natomiast część tablic VMS informujących o zalaniu tunelu ma zostać uwzględniona w projekcie przebudowy placu Ołdakowskiego).

To jednak nie wszystko, bowiem w ramach inwestycji przebudowanych będzie ponad 30 miejsc. Prace będą dotyczyć na przykład zmiany lokalizacji przejść dla pieszych, poszerzenia przejazdów rowerowych, wyznaczenia buspasów, budowy bądź przeniesienia zatok autobusowych i chodników, przebudowy odwodnienia oraz korekty łuków. Pełna lista skrzyżowań jest na dole informacji.

Dodatkowo w ramach zadania powstaną dwa totemy rowerowe. Będą one przy skrzyżowaniach ulic Chrobrego, Struga i Pileckiego oraz Poniatowskiego, Beliny-Prażmowskiego, Traugutta i placu Dworcowego. Totemy to urządzenia służące głównie do pomiarów ruchu rowerowego. Możliwe będzie tutaj prezentowanie temperatury, daty i czasu, a także liczby przejazdów rowerowych w skali dnia i w skali roku z (podziałem na kierunki). Pomiary ruchu rowerowego będą udostępniane na dedykowanej stronie internetowej.

Zamówienie będzie zrealizowane w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Składa się z dwóch podstawowych etapów: projektowania oraz realizacji. Wyłoniony wykonawca będzie musiał zaprojektować, zainstalować i uruchomić system ITS oraz przebudować geometrię wybranych skrzyżowań. Zobowiążemy wykonawcę do prowadzenia prac pod ruchem. Na wykonanie wszystkich prac wyłoniona w przetargu firma będzie miała 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. Roboty instalacyjne w terenie oraz przebudowa skrzyżowań będą mogły być realizowane od 1 marca do 30 listopada. Wykonawca, opracowując harmonogram, nie będzie mógł w tym samym okresie planować przebudowy układu drogowego dla więcej niż dwóch skrzyżowań leżących w jednym ciągu komunikacyjnym oraz dla więcej niż trzech obszarów jednocześnie. Firmy zainteresowane zadaniem mogą składać swoje oferty do 3 grudnia 2025 roku.

Istniejące sygnalizacje do modernizacji (skrzyżowania lub przejścia dla pieszych):

  • Michalczewskiego / Cisowa,
  • Jana Pawła II / Michalczewskiego / Pallotyńska,
  • aleja Grzecznarowskiego / Śląska,
  • Poniatowskiego / Beliny-Prażmowskiego / Traugutta / plac Dworcowy,
  • Traugutta / Waryńskiego / Mickiewicza,
  • Narutowicza / Kościuszki,
  • Beliny-Prażmowskiego / Wielostanowiskowy Przystanek Autobusowy (dawny dworzec PKS),
  • 25 Czerwca / Waryńskiego,
  • 25 Czerwca / Sienkiewicza,
  • 25 Czerwca / Słowackiego,
  • Słowackiego / Nowogrodzka,
  • 25 Czerwca / Żeromskiego,
  • 25 Czerwca / Kelles Krauza / aleja Romaszewskiego,
  • 25 Czerwca / Wysoka,
  • 25 Czerwca / Żwirki i Wigury / Struga,
  • Żwirki i Wigury / Kusocińskiego,
  • Kelles-Krauza / Niedziałkowskiego,
  • Struga / Chrobrego / Pileckiego,
  • Chrobrego / Galileusza / Czysta,
  • Malczewskiego / Kelles-Krauza / Wernera,
  • Malczewskiego / Galileusza,
  • Warszawska / Parkowa,
  • Chrobrego / Sowińskiego,
  • 11 Listopada / Chrobrego,
  • 11 Listopada / XI Liceum Ogólnokształcące,
  • 11 Listopada / Żwirki i Wigury,
  • Chrobrego / Daszyńskiego / droga do uniwersytetu,
  • Chrobrego / Rapackiego / Akademicka,
  • Żółkiewskiego / Chrobrego / Mieszka I,
  • Mieszka I / droga do sklepu meblowego,
  • Mieszka I / Królowej Jadwigi / Brzustowska.

Lokalizacje nowych sygnalizacji świetlnych (skrzyżowania lub przejścia dla pieszych):

  • Jana Pawła II / Przedszkole Publiczne nr 14,
  • Jana Pawła II / aleja Supłatowicza Sat-Okha,
  • 25 Czerwca / Zacisze,
  • 25 Czerwca / aleja Kołakowskiego / aleja Tajnej Organizacji Nauczycielskiej,
  • Warszawska / Kusocińskiego,
  • Chrobrego / Jasińskiego,
  • Chrobrego / Mierzejewskiego / droga do pawilonów handlowych,
  • Mieszka I / Piastowska / droga do marketu.

Lista skrzyżowań lub odcinków ulic zaplanowanych do przebudowy:

  • Michalczewskiego / Cisowa,
  • Jana Pawła II / Michalczewskiego / Pallotyńska,
  • Jana Pawła II / Przedszkole Publiczne nr 14,
  • Jana Pawła II / aleja Supłatowicza Sat-Okha,
  • aleja Grzecznarowskiego / Śląska,
  • Poniatowskiego / Beliny-Prażmowskiego / Traugutta / plac Dworcowy,
  • Traugutta / Waryńskiego / Mickiewicza,
  • Narutowicza / Kościuszki,
  • Beliny-Prażmowskiego / Wielostanowiskowy Przystanek Autobusowy (dawny dworzec PKS),
  • 25 Czerwca / Zacisze,
  • 25 Czerwca / Sienkiewicza,
  • 25 Czerwca / Słowackiego,
  • Słowackiego / Nowogrodzka,
  • 25 Czerwca / Żeromskiego,
  • 25 Czerwca / Kelles Krauza / aleja Romaszewskiego,
  • 25 Czerwca / Żwirki i Wigury / Struga,
  • 25 Czerwca (odcinek od Żeromskiego do Kelles-Krauza i alei Romaszewskiego),
  • 25 Czerwca / aleja Kołakowskiego / aleja Tajnej Organizacji Nauczycielskiej,
  • 25 Czerwca (odcinek od Kelles-Krauza i alei Romaszewskiego do Struga oraz Żwirki i Wigury),
  • Żwirki i Wigury / Kusocińskiego,
  • Kelles-Krauza / Niedziałkowskiego,
  • Struga / Chrobrego / Pileckiego,
  • Chrobrego / Galileusza / Czysta,
  • Warszawska / Kusocińskiego,
  • Warszawska / Parkowa,
  • Chrobrego / Jasińskiego,
  • 11 Listopada / Chrobrego,
  • 11 Listopada / Żwirki i Wigury,
  • Chrobrego / Mierzejewskiego / droga do pawilonów handlowych,
  • Chrobrego / Daszyńskiego / droga do uniwersytetu,
  • Chrobrego / Rapackiego / Akademicka,
  • Żółkiewskiego / Chrobrego / Mieszka I,
  • Mieszka I / Królowej Jadwigi / Brzustowska,
  • Mieszka I / Piastowska / droga do marketu.


Konferencja prasowa w Urzędzie Miejskim w sprawie ITS