Podczas upałów klimatyzacja w autobusach miejskich powinna działać
Klimatyzacja znajduje się już w zdecydowanej większości radomskich autobusów, choć nie we wszystkich. Informujemy o tym, ponieważ podczas obecnej fali upałów pasażerowie ponownie zgłaszali, że w niektórych pojazdach kierowcy nie włączyli chłodzenia. Niestety, nie mogli tego zrobić, gdyż nie ma tam klimatyzacji.
W dzisiejszych czasach klimatyzacja to standard, dlatego od kilkunastu lat wymagamy, by wszystkie nowe autobusy miejskie były w nią wyposażone. Takie wymogi stawialiśmy w ostatnich przetargach, wskutek czego każdy autobus spółek Michalczewski, DLA i Irex-4 jest klimatyzowany. W MPK Radom ponad dwie trzecie pojazdów ma klimatyzację, a reszta nie jest w nią wyposażona, bo są to najstarsze autobusy. Łącznie jest ponad 30 takich wozów na prawie 180, którymi w sumie dysponują wszyscy nasi operatorzy.
Autobusy MPK bez klimatyzacji: numery taborowe od 845 do 859, od 922 do 927 i od 1016 do 1031. Reszta pojazdów MPK oraz wszystkie autobusy firm Michalczewski, DLA i Irex-4 mają klimatyzację (stan na dzień publikacji informacji, czyli 23.06.2021).
Najstarsze autobusy są sukcesywnie wymieniane, lecz jest to proces wieloletni, ponieważ radomskie MPK nie byłoby w stanie w jednym czasie skasować nagle około trzydziestu pojazdów i zakupić tyle samo nowych. Wymiana taboru postępuje sukcesywnie. Warto przypomnieć, że latem przyjadą do Radomia kolejne autobusy elektryczne, które oczywiście również będą klimatyzowane.
Informujemy, że jako organizator komunikacji w Radomiu sprawdzamy, czy klimatyzacja w autobusach, które są w nią wyposażone, jest sprawna (szczególnie przy takich upałach jak ostatnio). Nie jest jednak możliwe, by nasi pracownicy byli w każdym autobusie i w każdym wykonywanym przezeń kursie. Podczas wyrywkowych kontroli nie stwierdziliśmy ostatnio, by gdzieś klimatyzacja była wyłączona w czasie wysokich temperatur. Skargi dotyczyły natomiast wyłącznie autobusów pozbawionych tego typu udogodnień.
Jak zatem odróżnić autobus klimatyzowany od nieklimatyzowanego? Ten pierwszy powinien mieć na dachu urządzenia widoczne na poniższym zdjęciu (nie należy ich mylić z dużo większymi butlami na gaz). Wewnątrz pojazdu powinny zaś być specjalne kratki.
Gdy autobus ma klimatyzację, to w okresie upałów powinna ona być uruchomiona. Niestety, pasażerowie dość często zgłaszają te sytuacje przez Facebooka bądź mailem, pisząc o tym nawet po kilku godzinach od zdarzenia. Wtedy nie jest możliwe sprawdzenie, czy na przykład pięć godzin wcześniej klimatyzacja była uruchomiona czy nie. Tymczasem wystarczy - będąc w pojeździe - podejść do kierowcy i po prostu poprosić go o włączenie klimatyzacji. Jeśli faktycznie jest taka potrzeba, to prowadzący pojazd ją uruchomi (lub poinformuje, że akurat w tym modelu w ogóle jej nie ma). Gdyby jednak z jakichś powodów odmówił, to trzeba wtedy dzwonić do dyspozytora danej firmy przewozowej, który ma bezpośrednią łączność ze swoimi kierowcami. Cała sytuacja będzie wyjaśniona "od ręki". My takiej łączności nie posiadamy, a już szczególnie nie poprzez Facebooka, jak oczekują tego niektórzy piszący do nas pasażerowie. Numery telefonów do dyspozytorów są na naklejkach we wszystkich autobusach i na naszej stronie internetowej.
Przy okazji warto jednak pamiętać, że różne osoby różnie odczuwają temperatury. Dla jednych 25 stopni to już jest upał, zaś inni twierdzą, że to jeszcze nie jest na tyle dużo, aby uruchamiać klimatyzację. Czasami zdarzają się takie sytuacje, że pasażerowie w jednym autobusie są podzieleni, bo jednym jest za zimno, a innym za ciepło. Ostateczną decyzję musi zatem wtedy podejmować kierowca, ale pewne jest, iż nie zadowoli ona wszystkich. Prowadzący pojazd pracuje przez kilka godzin, więc dla swego komfortu i bezpieczeństwa pasażerów z własnej z woli nie będzie siedział w nagrzanym autobusie. Klimatyzacja służy bowiem również jemu.