Radom już po raz siedemnasty włącza się w obchody Europejskiego Tygodnia Mobilności (przedtem był to Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu). Akcja ma na celu głównie zachęcenie do alternatywnych form przemieszczania się w stosunku do samochodów: spacerów, jazdy na rowerze lub podróży autobusami.

Lokalne obchody Europejskiego Tygodnia Mobilności są bardzo dobrą okazją do podsumowania tak zwanych działań trwałych, czyli tych, które były zrealizowane od zakończenia ubiegłorocznej akcji. Przypomnijmy więc, co wydarzyło się w tym okresie w Radomiu.

Wybudowane zostały ulice Piwna i Zgodna na Starym Mieście. Powstały przy nich poza tym nowe chodniki. Komfort poruszania się wszystkich uczestników ruchu, czyli także pieszych i rowerzystów, poprawił się poza tym po oddaniu do użytku takich inwestycji, jak ulica Frontowa na Żakowicach oraz ulica Szeroka Droga na Janiszpolu. Wcześniej obie drogi miały tylko nawierzchnię gruntową.

Wyremontowany został chodnik po południowej stronie ulicy Traugutta, na odcinku pomiędzy Narutowicza a Kopernika. Na prawie 300-metrowym odcinku została ułożona nowa nawierzchnia z betonowej kostki. Z nowych trotuarów piesi mogą korzystać także przy ulicach Kościuszki, Ofiar Firleja, Długojowskiej (łącznie z trzema sąsiednimi odcinkami), Kosowskiej oraz Białej i Konopnickiej.

Do użytku zostały oddane nowe wyniesione przejścia dla pieszych. Powstały one w ostatnich miesiącach na ulicach Kalińskiej na Glinicach, Kolberga w Śródmieściu oraz Piastowskiej na Michałowie. Dzięki tego typu zadaniom w znaczący sposób poprawiło się bezpieczeństwo przechodniów. Poza tym na ulicy Młynarskiej w Śródmieściu (obok pływalni) powstała para progów zwalniających.

Nowe odcinki dróg dla rowerów zostały w tym okresie zrealizowane obok fragmentów ulic Okulickiego na Zamłyniu i Piastowskiej na Michałowie oraz w zachodniej części osiedlowego parku na Gołębiowie II (w tym miejscu budowa nowych ciągów dla pieszych i rowerzystów była elementem większej inwestycji Urzędu Miejskiego, czyli rozbudowy tego parku w stronę ulicy Żwirki i Wigury).

Większość powyższych inwestycji zrealizowano w ramach wdrażanego obecnie w Radomiu programu Miasto Przyjaznych Zmian.

Wariantowe kursy autobusów linii 13 w dni wolne od pracy zostały skierowane do przystanku Witosa / Cmentarz. Ta korekta trasy znacznie ułatwiła pasażerom możliwość dojazdu do północnej części nekropolii komunalnej. Regularnie powiększa się ona o nowe kwatery od ulicy Witosa, więc poprawa obsługi komunikacyjnej była konieczna, gdyż autobusami dojeżdża wielu odwiedzających.

Na wniosek pasażerów do odwołania została zmieniona trasa autobusów komunikacji miejskiej linii 17 w rejonie Śródmieścia oraz osiedla Nad Potokiem. Kursują one ulicami 25 Czerwca, Żeromskiego i Zbrowskiego, aby na drugiej z nich poprawić dostępność do transportu publicznego po tymczasowym wprowadzeniu objazdów dla linii 5 i 24 (w związku z budową wiaduktów nad torami).

Para nowych przystanków dla autobusów miejskich linii 23 została uruchomiona przy ulicy Witkacego, obok granicy miasta. Przy okazji budowy drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Okulickiego zmieniła się lokalizacja przystanku u zbiegu z ulicą Polną. Powstał tam nowy peron z podświetlaną wiatą. Nowa zatoka funkcjonuje także przy ulicy Wierzbickiej, za skrzyżowaniem z ulicą Czarnoleską.

W radomskich autobusach komunikacji miejskiej zostały umieszczone dodatkowe numery taborowe, nazywane również zamiennie numerami bocznymi. Wszystko po to, żeby pasażerowie korzystający na przykład z aplikacji służących do zakupu biletów wiedzieli, które cyfry należy wpisać (niektórzy podawali bowiem numer linii). Ułatwiło to komfort korzystania z takich form uiszczania opłat.

Od 1 czerwca 2024 roku spółka Koleje Mazowieckie - KM rozszerzyła ofertę o Bilet zintegrowany z Radomiem. Jest to połączenie transportu kolejowego z miejskim. Na podstawie jednego blankietu podróżni mogą odbyć przejazd pociągiem Kolei Mazowieckich oraz autobusem komunikacji miejskiej w całej sieci, to znaczy w Radomiu i pobliskich gminach, do których dojeżdżają nasze linie.

W okresie pomiędzy 30 sierpnia a 13 września 2024 roku, czyli tuż przed obchodami Europejskiego Tygodnia Mobilności, Urząd Miejski w Radomiu zorganizował konsultacje mające na celu rozpoznanie oczekiwań lub potrzeb mieszkańców wobec dostępności transportu publicznego i mobilności, głównie w zakresie zapotrzebowania na udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami.

W trakcie realizacji są poza tym trzy duże inwestycje, które nie tylko usprawnią i poprawią bezpieczeństwo ruchu kołowego, lecz także pieszych i rowerzystów. To budowa nowych wiaduktów nad torami kolejowymi u zbiegu ulic Żeromskiego i Lubelskiej, trasy N-S łączącej Śródmieście, osiedle Nad Potokiem i Gołębiów I, a także przebudowa całej ulicy Wolanowskiej wraz z budową nowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Maratońskiej i Dębowej. W tych miejscach będą nowe chodniki oraz drogi dla rowerów.

Program obchodów Europejskiego Tygodnia Mobilności 2024 w naszym mieście prezentujemy na poniższej infografice.


Plakat o obchodach Europejskiego Tygodnia Mobilności 2024 w Radomiu