Następny piktogram pojawił się przy godzinach odjazdów na tablicach Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Gwiazdka oznacza, że przyjedzie pojazd wyposażony w klimatyzację. Od lutego jest symbol karty płatniczej, oznaczający autobus z kasownikiem umożliwiającym zakup biletów przy pomocy karty.

O tym, że wiosną pojawią się gwiazdki (tak zwane śnieżynki), informowaliśmy już na początku roku. Dostajemy jednak pytania o nowe symbole, więc znowu wyjaśniamy, że oznaczają one pojazdy z klimatyzacją. Ma ją teraz większość radomskich autobusów komunikacji miejskiej. Brak jej tylko w najstarszych pojazdach. Będą one jednak w kolejnych latach sukcesywnie wymieniane na nowe. Aby pasażerowie, którym podczas upałów zależy na wyborze konkretnego środka lokomocji (klimatyzowanego) wiedzieli, czy właśnie taki nadjedzie, pojawiły się gwiazdki. Pozwoli to może też na uniknięcie scysji między pasażerami a kierowcami. Były przypadki, że ktoś domagał się włączenia klimatyzacji... w pojazdach w nią niewyposażonych (mylono z nią butle CNG na dachu).

Trzeba podkreślić, że gwiazdki (śnieżynki) informują o wyposażeniu autobusu w klimatyzację, a nie o tym, że jest ona akurat w danym momencie uruchomiona. Chłodzenie włączają oraz wyłączają kierowcy, w zależności od tego, jaka temperatura panuje na zewnątrz. W spornych sytuacjach można kontaktować się dyspozytorami firm przewozowych (numery są w sekcji KOMUNIKACJA - w zakładce Komunikacja miejska > Dane o operatorach). Jeżeli więc w autobusie oznaczonym w systemie gwiazdką nie będzie włączona klimatyzacja, warto najpierw poprosić kierowcę o jej uruchomienie, a jeżeli to nie pomoże, wówczas należy dzwonić do odpowiedniego dyspozytora, podając numer taborowy autobusu (trzy- lub czterocyfrowy, znajdujący się z przodu i z tyłu wnętrza pojazdu). Niektórzy opisują te przypadki w internecie, ale to akurat nie sprawi, że kierowca przeczyta wpis i włączy klimatyzację.

Jak już pisaliśmy, ikona karty płatniczej to prostokąt z zaokrąglonymi rogami oraz poziomym paskiem magnetycznym. Dzięki temu oznaczeniu pasażerowie wiedzą obecnie, że dany autobus jest wyposażony w kasownik z możliwością zakupu biletu za pomocą karty płatniczej. W takie urządzenia są wyposażone wszystkie pojazdy elektryczne (kursują one przede wszystkim na liniach 1 i 3, lecz pojawiają się również na liniach 7, 9 czy 12) oraz najnowsze autobusy gazowe (można je spotkać wszędzie tam, gdzie jeżdżą przegubowce, czyli na przykład na liniach 4, 7, 9 i 17 bądź innych - takie autobusy każdego dnia obsługują inną linię). Wszystkie następne pojazdy, które będą kupowane w przyszłości, będą wyposażone w kasowniki z ekranem dotykowym. Funkcję płatności kartą ma jedynie pierwszy z nich, w pobliżu pierwszych drzwi. Można w ten sposób bezgotówkowo kupić bilet jednogodzinny lub dobowy. Podczas kontroli należy przyłożyć kartę do bezpiecznego czytnika kontrolerskiego, który sprawdzi tylko token transakcji.

Obydwa piktogramy pojawiają się w trzech miejscach, czyli w bezpłatnej aplikacji myBus, na mapie sieci komunikacji w internecie - na stronie rkm.mzdik.radom.pl, a także oczywiście na tablicach przystankowych Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

W Radomiu nie będzie umieszczanego piktogramu wózka inwalidzkiego, który symbolizuje autobusy niskopodłogowe. Taka ikonka jest w niektórych miastach, ale u nas nie ma takiej potrzeby, bo sto procent taboru jest przystosowane dla pasażerów na wózkach.


Tablica przystankowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej