Dwa nowe odcinki dróg dla rowerów powstaną z budżetu obywatelskiego
Jesienią tego roku piesi i rowerzyści będą mogli skorzystać z nowych tras wzdłuż odcinków ulic Szarych Szeregów i Chrobrego. Ogłosiliśmy już przetargi na wykonawców obu inwestycji. Zadania będą zrealizowane w ramach budżetu obywatelskiego. Projekty zgłosiło Bractwo Rowerowe, a później wybrali je radomianie biorący udział w głosowaniu.
Asfaltowy ciąg pieszo-rowerowy przy ulicy Szarych Szeregów powstanie od przejścia i przejazdu rowerowego obok mostu nad Potokiem Północnym aż do końcówki drogi dojazdowej do posesji w rejonie ulicy Różanej. Będzie on miał dokładnie 463 metry długości. Część przeznaczona dla cyklistów będzie miała dwa metry szerokości, a dla pieszych będzie o pół metra węższa. Nowy ciąg będzie więc podobny do tego, który znajduje się po drugiej stronie tej arterii. Zostanie on odpowiednio oznakowany znakami pionowymi i poziomymi, żeby użytkownicy wiedzieli, która część jest wyznaczona dla konkretnej grupy. Aby nie wjeżdżały tam samochody, wszystkie wloty będą zabezpieczone słupkami.
W internecie pojawiają się komentarze podważające celowość realizacji tej inwestycji. Komentatorzy uważają, że w tym rejonie drugi ciąg pieszo-rowerowy nie jest potrzebny, bowiem jeden znajduje się już po południowo-wschodniej stronie ulicy Szarych Szeregów. Nie zapewnia on jednak połączenia z rejonem ulic Konopnej, Zwartej i Trzcinowej na Kapturze. Mieszkańcy tych okolic od prawie trzydziestu lat - bo tyle istnieje już ulica Szarych Szeregów w tej formie - poruszają się więc po ścieżce wydeptanej obok drogi. Z perspektywy kierowców pewnie tego nie widać, ale sam fakt istnienia tej ścieżki dowodzi, że nowy ciąg jest tam potrzebny. Od strony Oboziska nie ma innej możliwości dojścia w okolice trzech wyżej wymienionych ulic, bo na łuku dwujezdniowej drogi nie można wyznaczyć przejścia dla pieszych. Ciąg pieszo-rowerowy ułatwi także dotarcie do północnej części Oboziska (w okolicach kościoła). Jego połączenie ze ścieżką po przeciwnej stronie ulicy zapewnia tam kładka nad ulicą (dojazd do niej przez przedłużenie ulicy Różanej).
Asfaltowa droga dla rowerów powstanie też po zachodniej stronie ulicy Chrobrego - na odcinku od istniejącej trasy (kończącej się przed ulicą 11 Listopada) aż do okolic ronda Sybiraków na osiedlu XV-lecia. Będzie ona przebiegała na niemal całej długości obok już istniejącego chodnika (jego nawierzchnia przy tej okazji będzie wymieniona na nową). Jedynie na krótkim odcinku przed wieżowcem rowerzyści będą korzystać z jezdni lokalnej, bo nie ma tam miejsca na zbudowanie wydzielonej drogi dla jednośladów. Zakres inwestycji obejmuje fragment o łącznej długości 390 metrów.
Przy ulicy Chrobrego pozostanie do wybudowania tylko odcinek od ronda Sybiraków do rejonu ulicy Galileusza (obok Galerii Słonecznej). Droga dla rowerzystów powstanie tam w ramach planowanego osobnego zadania, obejmującego przebudowę wspomnianego fragmentu jezdni łącznie z mostem nad Potokiem Północnym. W ten sposób Śródmieście uzyska kolejne wygodne połączenie rowerowe z osiedlem XV-lecia, osiedlem Akademickim, Michałowem, Józefowem, Firlejem i Wincentowem. Obecnie cykliści, którzy nie chcą korzystać z jezdni, muszą jeździć przez ulicę Warszawską.
Na oferty od zainteresowanych wykonawców w postępowaniu dotyczącym ulicy Szarych Szeregów czekamy do 19 sierpnia tego roku, a w przetargu na ulicę Chrobrego - do 29 sierpnia. Zwycięzcy będą mieli później dwa miesiące od podpisania umowy na wykonanie wszystkich robót. Obydwa zadania powinny być zatem oddane do użytku jesienią.