Liczba wizyt: 36357952
Dziś jest: wtorek, 24 stycznia 2017 Strona wykorzystuje pliki cookies. Szczegóły w polityce prywatności.

wybierz wielkość tekstu:
A A A
 

WĘZEŁ DROGOWY NA ULICY ŻÓŁKIEWSKIEGO  


INFORMACJE O PROJEKCIE

Zadanie: budowa węzła drogowego nad torami PKP w ciągu drogi krajowej nr 9 - ulicy Żółkiewskiego w Radomiu.

Grafika - loga Narodowej Strategii Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Inwestycja przeprowadzana jest dzięki realizacji projektu w ramach działania 8.2:
Drogi krajowe poza siecią TEN-T, priorytetu VIII: Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Więcej szczegółów podajemy w dziale FUNDUSZE POMOCOWE (kliknij tutaj, aby otworzyć w nowym oknie).
 

 

KALENDARIUM BUDOWY WĘZŁA - CZĘŚĆ 1  


30 października 2015

Udało się!!! Na dzień przed formalnym terminem zakończenia tej ważnej inwestycji Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał decyzję dopuszczającą do użytkowania północny wiadukt nad torami kolejowymi i nowy węzeł. Około godziny 14:00 na przebudowanym fragmencie ulicy Żółkiewskiego zaczęła obowiązywać docelowa organizacja ruchu kołowego. Pojazdy zaczęły jeździć obydwiema nowymi jezdniami oraz korzystać z węzła drogowego u zbiegu z ulicą Rodziny Ziętalów (jezdnie zapewniają tam możliwość jazdy we wszystkich relacjach - w prawo, w lewo i prosto). Zlikwidowane zostały także dotychczasowe objazdy prowadzące do ulic Rodziny Ziętalów i Gołębiowskiej. Dziękujemy wszystkim, którzy śledzili na bieżąco postęp prac na trasie krajowej nr 9, czytając relacje na naszej oficjalnej stronie!

7 października 2015

Prawie miesiąc przed zakładanym terminem skończyła się budowa węzła drogowego - w tym dwóch całkiem nowych wiaduktów nad torami - na drodze krajowej nr 9, czyli ulicy Żółkiewskiego. 7 października odbył się odbiór techniczny. Teraz potrzebna jest tylko decyzja wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, dopuszczająca węzeł do użytku. Przypomnijmy, że budowa nowego węzła drogowego zaczęła się w marcu tego roku. Jego centralną częścią są dwie zupełnie nowe bliźniacze przeprawy, mające po cztery przęsła. Każdy z wiaduktów ma 93 metry długości i 17 metrów szerokości. Jezdnie na obiektach są szerokie na 11,5 metra. Dodatkowo po północnej oraz południowej stronie węzła powstały łącznice biegnące częściowo śladem już istniejących jezdni. Zapewniają one połączenie drogi krajowej nr 9 i ulicy Rodziny Ziętalów, przy której - oprócz wspomnianej wcześniej jednostki strażackiej - znajdują się również różne firmy, ciepłownia i dom pomocy społecznej. Południowy wiadukt został oddany do ruchu we wrześniu. Z północnego kierowcy będą mogli korzystać już wkrótce, po wydaniu decyzji przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Przy tej okazji ponownie musimy wyjaśnić sprawę przebudowy pozostałej części ulicy Żółkiewskiego, w stronę ronda Popiełuszki (zwanego potocznie kozienickim). Część osób na forach internetowych nadal wyraża bowiem obawy, że będzie to wiązać się z koniecznością ponownego zamykania trasy dla ruchu i puszczania objazdów przez Gołębiów I. Oczywiście to nieprawda! Nowa jezdnia powstanie bowiem obok już istniejącej. Gdy będzie gotowa, pojadą nią auta i wtedy rozpocznie się przebudowa jezdni sąsiedniej. Tylko w przypadku budowanych ostatnio wiaduktów nie dało się zastosować takiego rozwiązania, gdyż konstrukcja jednego obiektu wchodziła częściowo w kawałek istniejącej drogi.
 

Zdjęcie - początek odbioru technicznego
Początek odbioru technicznego.
Zdjęcie - wywiady pod nowym wiaduktem
Wywiady pod nowym wiaduktem.
Zdjęcie - podpisywanie protokołu odbioru
Podpisywanie protokołu odbioru.


30 września 2015

Na placu budowy węzła na ulicy Żółkiewskiego trwają w zasadzie ostatnie prace porządkowe. Północny wiadukt nad torami kolejowymi jest już po próbach obciążeniowych. Aktualnie trwają procedury związane z dopuszczeniem go do użytkowania. Ruch jednak cały czas odbywa się po wiadukcie południowym, więc dla kierowców nie powoduje to już większych utrudnień. Tymczasem na dotychczasowych trasach objazdów przez miasto trwa przewidziane kontraktem wzmacnianie nawierzchni. Roboty takie kończą się na odcinkach ulic Zbrowskiego i Energetyków, zaś w tym tygodniu rozpoczęły się na ulicy 11 Listopada. Niektórzy kierowcy pytają, po co, skoro asfalt był tam w całkiem dobrym stanie. Owszem, na pewno było tam lepiej niż przed zaczęciem inwestycji, lecz umowa z wykonawcą przewidywała wymianę nawierzchni na ciągu ulic 11 Listopada, Struga i Kozienickiej dwukrotnie - najpierw przed wprowadzeniem objazdów, a potem po ich zakończeniu. Zresztą droga nie jest już tak równa, jak wygląda na pierwszy rzut oka. Objazdy trwały w okresie największych upałów, więc przejeżdżając ulicę 11 Listopada w poprzek (na przykład na skrzyżowaniu z ulicą Chrobrego) daje się wyczuć niewielkie koleiny. Nowa nawierzchnia z pewnością posłuży kierowcom znacznie dłużej.

18 września 2015

Gdy rozpoczynała się przebudowa odcinka ulicy Żółkiewskiego, mało kto wierzył, że zakończy się ona w terminie. A tymczasem wszystko wskazuje na to, że całkowite zakończenie robót nastąpi nawet jeszcze wcześniej. 18 września wieczorem dopuszczony został już ruch na południowej jezdni (wraz z wiaduktem). Wcześniej trwały ostatnie roboty porządkowe przed wpuszczeniem pojazdów na fragment nowej arterii, w tym między innymi montaż tymczasowego oznakowania. Ruch po jednej jezdni będzie odbywał się do czasu zakończenia wszystkich formalności związanych z dopuszczeniem do użytkowania wiaduktu północnego. Ale kierowcy muszą wiedzieć, że… to już naprawdę niedługo.
 

Zdjęcie - warstwa asfaltu twardolanego
Warstwa asfaltu twardolanego.
Zdjęcie - przewiązka tuż przed otwarciem
Przewiązka tuż przed otwarciem.
Zdjęcie - wiecha na nowym wiadukcie
Wiecha na nowym wiadukcie.


3 września 2015

Nie ustają roboty na północnym wiadukcie na ulicy Żółkiewskiego - czyli tym, który jest budowany na miejscu starej, rozebranej niedawno konstrukcji. Drogowcy ułożyli już na nim warstwę tak zwanego asfaltu twardolanego, który jest bardziej odporny od zwykłego na odkształcanie, w tym na powstawanie kolein. Na przeprawie zostały zamontowane prawie wszystkie słupy oświetleniowe, natomiast trwa tam jeszcze montaż barier. Inna ekipa zajmuje się tymczasem porządkowaniem skarp i terenów zielonych przy węźle. Robotnicy zagęszczają grunt i uzupełniają go humusem, a to oznacza, że niebawem będą mogły zacząć się nasadzenia krzewów i innych roślin. Warto zauważyć, że gotowa jest nawierzchnia sporej części jedni przyszłego węzła, są nawet częściowo ułożone z kostki brukowej niektóre chodniki.

25 sierpnia 2015

Zgodnie z zapowiedziami, podczas pokazów Air Show południowy wiadukt na ulicy Żółkiewskiego był przejezdny. Co prawda, na dojazdach do niego nie było jeszcze ostatniej warstwy nawierzchni, lecz nie przeszkadzało to w tym, aby przez te dwa dni mogły tamtędy jeździć samochody. Ze względu na występujące tam zwężenia przejazd był możliwy jedynie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony! Pilnowali tego policjanci. Z możliwości dojazdu na skróty do ronda Popiełuszki skorzystało tak wielu kierowców, że w sobotnie przedpołudnie na wiadukcie utworzył się dość długi korek. Nad trasą nr 9 latał jednak wówczas policyjny śmigłowiec. Jego załoga prawdopodobnie przekazała informację o zatorach swoim kolegom na rondzie Popiełuszki - z sugestią, żeby sprawniej przepuszczać samochody z tego kierunku. Tak czy inaczej, czasowe otwarcie wiaduktu znacznie usprawniło ruch w północnej części Radomia. A gdy na jednym wiadukcie odbywał się ruch, to na sąsiednim wciąż trwały roboty. Nie było powodu, aby je przerywać.
 

Zdjęcie - pierwsze samochody na wiadukcie
Pierwsze samochody na wiadukcie.
Zdjęcie - w sobotę utworzył się spory korek
W sobotę utworzył się spory korek.
Zdjęcie - później ruch był w miarę płynny
Później ruch był w miarę płynny.


21 sierpnia 2015

Udało się!!! W przeddzień pokazów lotniczych Air Show mogliśmy przekazać dobrą informację radomianom i gościom, którzy w ten weekend przyjadą do naszego miasta. Tego dnia oficjalnie potwierdziliśmy, że będzie można skorzystać (zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami) z południowego wiaduktu nad torami kolejowymi na ulicy Żółkiewskiego. Po próbach obciążeniowych obiekt uzyskał tymczasowe dopuszczenie do ruchu. - Podczas Air Show spodziewamy się w Radomiu wielu tysięcy gości i dużego natężenia ruchu. Stąd nasz wyścig z czasem i usilne starania, żeby umożliwić w tych dniach przejazd ulicą Żółkiewskiego. Cieszę się, że dzięki ogromnemu wysiłkowi wykonawcy, czyli firmy Strabag, ten wyścig wygraliśmy. Mam nadzieję, że to znacznie usprawni ruch - mówił wiceprezydent Radomia Konrad Frysztak. Wiadukt ma być otwarty warunkowo przez dwa dni w godzinach około 8:00-22:00. W obydwu kierunkach będą mogły poruszać się pojazdy do 3,5 tony. O przestrzeganie tego ograniczenia będą dbali policjanci kierujący tam ruchem. Po pokazach wiadukt zostanie ponownie zamknięty, bo musi on jeszcze być wykorzystywany przez pojazdy obsługujące budowę wiaduktu północnego. Jak zauważył wiceprezydent, szybkie zakończenie robót na pierwszym wiadukcie daje nadzieję, że całą inwestycję uda się zakończyć przed terminem. A ten - przypominamy - wyznaczono na październik.

19 sierpnia 2015

Pomyślnie zakończyły się próby obciążeniowe na nowym, południowym wiadukcie. To jeden z elementów procedury związanej z oddaniem do użytku nowej przeprawy. Na próby składały się testy statyczne oraz dynamiczne. W czasie tych pierwszych na wiadukt wjechało sześć obciążonych ładunkiem wywrotek. Zamontowane pod przeprawą czujniki mierzyły w tym czasie dopuszczalne ugięcie płyty wiaduktu. Gdy ciężarówki zjechały z obiektu, fachowcy mierzyli tak zwane odciążenie płyty obiektu. W czasie próby statycznej sprawdzano poza tym stabilność poszczególnych podpór. Próby dynamiczne trwały nieco krócej. Ciężarówki z różną prędkością przejeżdżały przez nowy obiekt, a w tym czasie mierzono przyrost obciążeń płyty. Protokoły z prób obciążeniowych będą teraz dołączone do kompletu dokumentów dotyczących budowy wiaduktu, przekazanych wcześniej Wojewódzkiemu Inspektoratowi Nadzoru Budowlanego. Na podstawie tych dokumentów nadzór będzie mógł podjąć decyzję, czy dopuścić do eksploatacji przeprawę nad torami.
 

Zdjęcie - próba obciążeniowa wiaduktu
Próba obciążeniowa wiaduktu.
Zdjęcie - pomiary ugięcia płyty obiektu
Pomiary ugięcia płyty obiektu.
Zdjęcie - sześć wywrotek na wiadukcie
Sześć wywrotek na wiadukcie.


14 sierpnia 2015

Przy okazji budowy węzła drogowego na ulicy Żółkiewskiego coraz częściej pojawiają się pytania od zaniepokojonych kierowców, co z dalszym odcinkiem tej drogi - w kierunku ronda Popiełuszki. Jak już nieraz informowaliśmy, będzie on także przebudowywany, ale jako osobna inwestycja. Wbrew obawom części radomian, wyrażanym głównie na forach internetowych, nie będzie to wiązać się z koniecznością ponownego zamykania trasy dla ruchu i puszczania objazdów przez Gołębiów I. Nowa jezdnia powstanie bowiem obok już istniejącej. Gdy będzie gotowa, pojadą nią samochody, a wtedy rozpocznie się przebudowa jezdni sąsiedniej. Tylko w przypadku budowanych obecnie wiaduktów nie dało się zastosować takiego rozwiązania, gdyż konstrukcja jednego obiektu wchodziła częściowo w kawałek istniejącej jezdni.

7 sierpnia 2015

Południowy wiadukt nad torami kolejowymi jest już niemal gotowy. Są tam już krawężniki, nawierzchnia bitumiczna i bariery energochłonne. Na podjeździe od strony wschodniej trwa układanie ostatniej warstwy wiążącej masy - teraz trzeba będzie położyć jeszcze tylko warstwę ścieralną i będzie można przystąpić do prób obciążeniowych wiaduktu. Zaawansowane prace trwają również na wiadukcie północnym, którego budowa zaczęła się nieco później. Trwa tam przygotowywanie betonu do układania na nim masy bitumicznej. Żeby drugi wiadukt połączyć z nasypem po stronie zachodniej, potrzeba jeszcze ułożyć na podporach kilka stalowych belek. Uporządkowany został już teren na węźle obok ulicy Rodziny Ziętalów. Aktualnie trwają tam przygotowania do układania asfaltu na drogach dla rowerzystów.
 

Zdjęcie - bariery energochłonne na wiadukcie
  Bariery energochłonne na wiadukcie.
Zdjęcie - prace na wiadukcie północnym
Prace na wiadukcie północnym.
Zdjęcie - roboty drogowe pod wiaduktami
Roboty drogowe pod wiaduktami.


4 sierpnia 2015

Im bliżej pokazów lotniczych Air Show, tym coraz częściej pojawiają się pytania, czy jeden z wiaduktów na krajowej "dziewiątce" zostanie oddany do użytku przed tą imprezą. Kiedyś deklarowaliśmy bowiem, że będziemy czynić takie starania. I deklarację tę cały czas podtrzymujemy. Na południowym wiadukcie trwają obecnie prace przy układaniu nawierzchni bitumicznej. Niezbędne dokumenty zostaną złożone wkrótce do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, który musi podjąć w tej sprawie decyzję. Uprzedzamy jednak kierowców, że jeżeli nawet jeden obiekt zostanie otwarty, to wyłącznie w celu zabezpieczenia tamtędy drogi ratunkowej i VIP, a nie dla wszystkich pojazdów. Musi być bowiem w tym rejonie wyznaczony "korytarz" przeznaczony szczególnie dla pojazdów uprzywilejowanych.

25 lipca 2015

Tempo na Żółkiewskiego wciąż błyskawiczne. Na południowym wiadukcie jest już zalana betonem cała płyta główna. Obecnie drogowcy stawiają na przeprawie granitowe krawężniki. Wiadukt północny (po stronie jednostki strażackiej) ma tymczasem gotowe konstrukcje trzech z czterech przęseł - obecnie trwa ich zbrojenie. Czwarte i ostatnie przęsło zostanie zamontowane na podporach, gdy tylko dotrze na plac budowy transport stalowych belek. Będą to zarazem ostatnie w ramach tej inwestycji tak widowiskowe prace, wymagające użycia potężnego dźwigu. Mostowcy skupią się potem na zbrojeniu, montażu szalunków i betonowaniu płyty głównej północnej przeprawy na drodze krajowej nr 9. Sporo zmieniło się także na podjazdach na oba wiadukty. Drogowcy ułożyli już tam pierwszą z trzech warstw asfaltu, stanowiącą podbudowę zasadniczą jezdni. Już wkrótce będą układane następne, to znaczy wiążąca oraz ścieralna.
 

Zdjęcie - północny wiadukt na drodze nr 9
  Północny wiadukt na drodze nr 9.
Zdjęcie - tak wygląda wiadukt południowy
Tak wygląda wiadukt południowy.
Zdjęcie - spawanie elementów wiaduktu
Spawanie elementów wiaduktu.


20 lipca 2015

Na podjazdach na wiadukt na ulicy Żółkiewskiego leży już pierwsza z trzech warstw asfaltu. Wkrótce będą układane następne, to znaczy wiążąca i ścieralna. Oznacza to, że do zakończenia prac drogowych jest już coraz bliżej. Jeżeli natomiast chodzi o roboty mostowe, to kilkudziesięciu robotników wciąż intensywnie pracuje przy wykańczaniu płyty wiaduktu południowego. Równocześnie trwa montaż kolejnych belek na wiadukcie północnym (po stronie ciepłowni).

14 lipca 2015

Mostowcy pracujący przy budowie nowych wiaduktów na Żółkiewskiego nie tracą ani chwili. Gotowe jest już jedno z czterech przęseł północnej przeprawy. Teraz trwa natomiast osadzanie na kotwach stalowych belek, które utworzą przęsło bezpośrednio nad torami kolejowymi. Roboty te są wciąż prowadzone bez wstrzymywania ruchu pociągów, wymagają one jednak krótkotrwałych wyłączeń zasilania sieci trakcyjnej. Intensywne roboty trwają też na obiekcie południowym, czyli tym, który zaczęto wznosić jako pierwszy. Jest w nie zaangażowanych nawet po kilkudziesięciu robotników jednocześnie, co można zobaczyć na jednym z poniższych zdjęć. Prace koncentrują się na betonowaniu płyty głównej. Spore postępy poczynili poza tym w ostatnim czasie drogowcy, którzy na obu najazdach na północny wiadukt oraz na jednym z najazdów na wiadukt południowy położyli już zasadniczą podbudowę z masy bitumicznej. Zaczęła się ponadto budowa chodników z betonowej kostki. Widać także, którędy będą przebiegać drogi rowerowe. Budowę węzła drogowego na drodze krajowej numer 9 odwiedził 14 lipca wiceprezydent Radomia Konrad Frysztak.
 

Zdjęcie - nowy chodnik z betonowej kostki
  Nowy chodnik z betonowej kostki.
Zdjęcie - na wiadukcie mnóstwo pracowników
Na wiadukcie mnóstwo pracowników.
Zdjęcie - wiceprezydent wizytuje budowę
Wiceprezydent odwiedził budowę.


1 lipca 2015

Ostatniego dnia czerwca mostowcy skończyli już osadzanie na betonowych podporach stalowych belek, które będą tworzyły płytę główną południowego wiaduktu na Żółkiewskiego. Tym samym gotowe są już konstrukcje wszystkich czterech przęseł tej przeprawy. Obecnie trwa ich zbrojenie i betonowanie. Trzeba z satysfakcją przyznać, iż budowa nowych obiektów jest prowadzona w błyskawicznym tempie. Montaż długich stalowych belek południowej przeprawy trwał tylko kilka tygodni. Obecnie kończy się budowa podpór wiaduktu północnego, niemal gotowe są też nasypy od strony ulic Zbrowskiego i Kozienickiej. Niebawem rozpocznie się układanie na dojazdach pierwszych warstw asfaltu.

26 czerwca 2015

Prace przy budowie południowego wiaduktu na ulicy Żółkiewskiego wkroczyły w jedną z najważniejszych faz, czyli montaż stalowych belek bezpośrednio nad torami kolejowymi. Te roboty trzeba było wykonywać bardzo ostrożnie, ponieważ pod wiaduktem przebiega sieć trakcyjna. Wszystko jednak udało się wykonać zgodnie z założeniami. Na wiadukcie trwają obecnie następne zaplanowane prace montażowe. Równocześnie kontynuowane jest ustawianie krawężników na jezdniach przyszłego węzła. Doskonale widać już zatem, jak będą przebiegać poszczególne drogi.
 

Zdjęcie - belki nowego wiaduktu nad torami
  Belki nowego wiaduktu nad torami.
Zdjęcie - prace montażowe na konstrukcji
Prace montażowe na konstrukcji.
Zdjęcie - drogowcy uwijają się jak mrówki
Drogowcy uwijają się... jak mrówki.


22 czerwca 2015

Budowa wiaduktów na ulicy Żółkiewskiego postępuje w tak szybkim tempie, że na przykład zdjęcia, które wstawiliśmy ostatnio na naszą stronę internetową, już po kilku dniach nie odzwierciedlały rzeczywistego obrazu inwestycji. Między stalowymi belkami było widać prześwity, które bardzo szybko zostały zabudowane, tworząc zaczątek głównej płyty tej konstrukcji. Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie odcinka wiaduktu nad torami. Będziemy je relacjonować.

16 czerwca 2015

Budowa nowego węzła na drodze krajowej nr 9 jest prowadzona w bardzo szybkim tempie. Ledwie pięć tygodni temu zakończyło się wyburzanie starych wiaduktów, a już można podziwiać dwa przęsła nowej przeprawy południowej (po stronie Gołębiowa). Mostowcy skończyli właśnie osadzanie na kotwach stalowych belek, które będą elementami płyty głównej między przyczółkiem a podporami. Trzecie przęsło ma być gotowe w następnym tygodniu. Potem zacznie się osadzanie belek czwartego przęsła - te roboty będą prowadzone bezpośrednio nad linią kolejową. Jednocześnie trwa ustawianie krawężników na drugiej jezdni podjazdów na wiadukt od strony ulic Zbrowskiego i Kozienickiej. Podbudowa jest przygotowana do układania pierwszych warstw masy bitumicznej. Wkrótce nasyp będzie złączony z przyczółkiem.
 

Zdjęcie - dwa przęsła nowego wiaduktu
Dwa przęsła nowego wiaduktu.
Zdjęcie - układanie kolejnych krawężników
Układanie kolejnych krawężników.
Zdjęcie - trwają roboty konstrukcyjne
Trwają roboty konstrukcyjne.


10 czerwca 2015

Nasze relacje z terenu inwestycji na ulicy Żółkiewskiego pojawiają się ostatnio w nieco większych odstępach czasu. Spowodowane jest to tym, że trwają tam obecnie już nieco mniej "widowiskowe" prace, niż do tej pory. Trwa między innymi układanie krawężników na drugiej jezdni podjazdu na wiadukt od strony ulicy Zbrowskiego. Podbudowa jest przygotowana do układania pierwszych warstw masy bitumicznej. Wkrótce nasyp będzie połączony z przyczółkiem. Warto tu przy okazji podkreślić, że pracownicy naszego laboratorium na bieżąco pobierają do badań próbki warstw konstrukcyjnych. Drogowców niepokoją jedynie prognozy pogody, które przewidują w najbliższym czasie możliwość wystąpienia kolejnych obfitych opadów deszczu. W maju teren budowy został po takich ulewach częściowo zalany.

1 czerwca 2015

Trwa betonowanie podpór obu przyszłych wiaduktów nad torami kolejowymi na ulicy Żółkiewskiego. Do zakończenia tego etapu robót konstrukcyjnych pozostało już bardzo niewiele. Może o tym świadczyć chociażby fakt, że na terenie inwestycji leżą już pierwsze elementy głównej płyty wiaduktu (widać je na ostatnim z trzech poniższych zdjęć). Nadal układana jest podbudowa jezdni planowanego węzła w rejonie ulicy Rodziny Ziętalów. Tymczasem po drugiej stronie, czyli bliżej ulicy Energetyków, na nasypie rozpoczęło się już układanie krawężników wyznaczających szerokość jezdni.
 

Zdjęcie - pierwsze ustawione krawężniki
Pierwsze ustawione krawężniki.
Zdjęcie - budowa jednej z podpór wiaduktu
Budowa jednej z podpór wiaduktu.
Zdjęcie - elementy konstrukcyjne obiektu
Elementy konstrukcyjne obiektu.


 

KALENDARIUM BUDOWY WĘZŁA - CZĘŚĆ 2  


22 maja 2015

Na zachodnim dojeździe do budowanych wiaduktów na ulicy Żółkiewskiego jest już ułożona tak zwana stabilizacja. Obecnie rozpoczyna się wykonywanie warstw konstrukcyjnych. Kończy się poza tym budowa kanału deszczowego. Typowe prace drogowe na węźle po wschodniej stronie torów musiały zostać nieco ograniczone, gdyż po ostatnich opadach deszczu na terenie budowy jest sporo błota. Grząski teren nie pozwala zatem na wykonywanie niektórych robót. Nie ustają natomiast prace przy budowie dwóch bliźniaczych wiaduktów. Gotowe są już wszystkie przyczółki.

14 maja 2015

Zachodni przyczółek południowego wiaduktu na ulicy Żółkiewskiego jest już praktycznie gotowy. Obecnie nadal trwają roboty przy betonowaniu kolejnych przyczółków oraz filarów obu przyszłych konstrukcji. Jednocześnie prowadzone są prace przy budowie nasypu od strony wschodniej oraz układaniu podbudowy z kruszywa na drogach dojazdowych do ulicy Rodziny Ziętalów. Zdjęte w ubiegłym tygodniu elementy starego wiaduktu są na ziemi kruszone i wywożone poza teren objęty robotami. Do wyburzenia pozostał jeszcze tylko niewielki fragment jednego z filarów tuż obok torowiska.
 

Zdjęcie - tyle zostało ze starego wiaduktu
Tyle zostało ze starego wiaduktu.
Zdjęcie - pierwszy przyczółek prawie gotowy
Pierwszy przyczółek prawie gotowy.
Zdjęcie - budowa jednego z nowych filarów
Budowa jednego z nowych filarów.


8 maja 2015

To się dopiero maszyniści i pasażerowie zdziwią - jeszcze w czwartek pociągi jadące do stolicy albo z niej wracające przejeżdżały pod wiaduktem na ulicy Żółkiewskiego. W piątek przed południem nad torami już nic nie było. Wszystkie elementy zostały już zdjęte przez ogromny dźwig. Ekipy prowadzące rozbiórkę muszą jeszcze rozebrać filary między torowiskiem a ulicą Rodziny Ziętalów oraz zachodni przyczółek. Nic już potem nie będzie stało na przeszkodzie, żeby kontynuować budowę dwóch nowych wiaduktów. Tego tempa robót nie udałoby się osiągnąć, pracując pod ruchem.

7 maja 2015

Ruszyła najtrudniejsza, a zarazem najbardziej widowiskowa część inwestycji na ulicy Żółkiewskiego - rozbiórka części starego wiaduktu, znajdującej się bezpośrednio nad torami kolejowymi. Na terenie budowy rozstawił się wielki dźwig, dzięki któremu to zadanie może odbywać się bez konieczności wstrzymywania ruchu kolejowego. Pociągi kursują bez zmian, natomiast ekipy prowadzące rozbiórkę przerywają wszelkie roboty, kiedy na horyzoncie pojawi się jakiś skład. Przypomnijmy, że płyta wiaduktu została poprzecinana (pokazywaliśmy to na jednym ze zdjęć z 21 kwietnia). Teraz poszczególne elementy są odkuwane od podpór - dźwig podnosi je, po czym opuszcza na ziemię z dala od torowiska. Pierwszego dnia rozbiórki około godziny 16:00 nie było już połowy wiaduktu. Roboty przebiegają bez niespodzianek.
 

Zdjęcie - dźwig podczas rozbiórki wiaduktu
Dźwig podczas rozbiórki wiaduktu.
Zdjęcie - ruch pociągów nie jest wstrzymany
Ruch pociągów nie jest wstrzymany.
Zdjęcie - demontaż kolejnego elementu
Demontaż kolejnego elementu.


4 maja 2015

Na budowie węzła drogowego na trasie numer 9 roboty trwają jednocześnie w kilku miejscach. Budowany jest nowy wodociąg oraz kanalizacja deszczowa, trwa również wznoszenie przyczółków i filarów dwóch przyszłych wiaduktów. Wykonawca zadania uprzątnął już gruz po rozebranej przed kilkoma dniami przeprawie. W tym miejscu w środę ma stanąć ogromny dźwig, który podniesie ostatni element starego wiaduktu, znajdujący się nad linią kolejową numer 8.

30 kwietnia 2015

Choć rozbiórka wiaduktu nad ulicą Rodziny Ziętalów zakończyła się już w ubiegłym tygodniu, to jednak kucie betonu trwało tam jeszcze przez kilka dni. Trzeba było bowiem wyburzyć dosyć solidny przyczółek po stronie wschodniej. W jego bezpośrednim sąsiedztwie ma powstać jedna z podpór nowego wiaduktu. Tymczasem kilkanaście metrów dalej prowadzone jest już betonowanie przyczółków i filarów drugiej nowej przeprawy, planowanej obok dotychczasowej. Nie próżnują również drogowcy. Układają oni podbudowę na fragmentach jezdni przyszłego węzła. W tym miejscu po raz kolejny przypominamy kierowcom, że przez teren budowy nie ma przejazdu!!! Wciąż zdarzają się bowiem osoby, które usiłują przejechać samochodami na drugą stronę, a później muszą zawracać tuż przed rozebranym wiaduktem.
 

Zdjęcie - wyburzanie przyczółka wiaduktu
Wyburzanie przyczółka wiaduktu.
Zdjęcie - częściowo zabetonowana podpora
Częściowo zabetonowana podpora.
Zdjęcie - trwa układanie podbudowy jezdni
Trwa układanie podbudowy jezdni.


27 kwietnia 2015

Miał być tydzień, a udało się w trzy dni. Tyle trwało wyburzanie fragmentu wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 9, nad ulicą Rodziny Ziętalów. Prace rozpoczęły się w czwartek, a już w sobotę ze starej konstrukcji pozostała jedynie sterta gruzu. W kolejnym tygodniu ruszy najtrudniejszy etap demontażu, czyli podnoszenie elementów znajdujących się nad torami kolejowymi. Jak już informowaliśmy, te prace mają być prowadzone w nocy, aby nie utrudniać ruchu pociągów. Niezależnie od tego budowane są mury oporowe i filary nowych wiaduktów. Część z nich już została zalana betonem.

24 kwietnia 2015

Zgodnie z zapowiedzią, ruszyła - i to ostro - rozbiórka wiaduktu nad ulicą Rodziny Ziętalów. Dwie maszyny kują beton, dosłownie wypruwając z niego pręty zbrojeniowe. Równocześnie robotnicy rozkopali dotychczasowy nasyp od strony wschodniej. Wszystko po to, żeby móc rozpocząć budowę zbrojenia pod przyczółki drugiego nowego wiaduktu (te dla pierwszego pokazywaliśmy na zdjęciach kilka dni wcześniej). Jak zatem widać, w tym samym okresie trwa wyburzanie dotychczasowej przeprawy oraz budowa dwóch nowych, równoległych - co kolidowało z przebiegiem starego nasypu.
 

Zdjęcie - wiadukt wyburzają dwie maszyny
Wiadukt wyburzają dwie maszyny.
Zdjęcie - tyle pozostaje ze starej przeprawy
Tyle pozostaje ze starej przeprawy.
Zdjęcie - ta część zniknie w ciągu kilku dni
Ta część zniknie w ciągu kilku dni.


23 kwietnia 2015

Stary wiadukt nad rezerwą terenu pozostawioną pod trasę N-S został już wyburzony. Obecnie zaczyna się natomiast rozbiórka konstrukcji nad linią kolejową. Zanim jednak prace rozpoczną się bezpośrednio nad torami, najpierw będzie demontowany fragment nad ulicą Rodziny Ziętalów. Ten etap robót powinien potrwać przez około tydzień. Następnie mostowcy przystąpią do rozbiórki uprzednio poprzecinanych elementów nad linią numer 8. Wykorzystywany będzie w tym celu ogromny dźwig, choć ewentualni obserwatorzy raczej nie będą mogli przyglądać się tym pracom. Wszystko dlatego, że w uzgodnieniu z kolejarzami ta najtrudniejsza część rozbiórki wiaduktu ma być prowadzona tylko nocami.

21 kwietnia 2015

Wyburzanie starego wiaduktu nad planowaną kiedyś trasą N-S oraz budowa podpór pod nową przeprawę nad torami kolejowymi - nie są to jedyne prace prowadzone teraz na zamkniętym dla ruchu fragmencie ulicy Żółkiewskiego, czyli drogi krajowej nr 9. Kontynuowana jest budowa dwóch równoległych nasypów po zachodniej stronie tego węzła. Na jezdni, która docelowo połączy się z ulicą Rodziny Ziętalów (obok jednostki Państwowej Straży Pożarnej) została już ułożona podbudowa z piasku, a częściowo także z betonu. Roboty trwają ponadto na starodrożu ulicy Żółkiewskiego. Trzeba w tym miejscu przypomnieć, że jeszcze około 30 lat temu - zanim powstał pierwszy wiadukt nad torami - ruch odbywał się przez strzeżony przejazd kolejowy. Jezdnia była tam celowo wygięta, aby samochody przejeżdżały przez tory pod kątem prostym. W miejscu wschodniego fragmentu starej drogi powstaje teraz jedna z jezdni nowego węzła.
 

Zdjęcie - cięcie płyty wiaduktu nad torami
Cięcie płyty wiaduktu nad torami.
Zdjęcie - nowa jezdnia obok straży pożarnej
Nowa jezdnia obok straży pożarnej.
Zdjęcie - trwa przygotowywanie zbrojenia
Trwa przygotowywanie zbrojenia.


17 kwietnia 2015

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, prace na przebudowywanym odcinku ulicy Żółkiewskiego prowadzone są także w godzinach nocnych. Tak było między innymi w nocy z czwartku na piątek, gdy robotnicy kontynuowali prace związane z rozbiórką starego wiaduktu. W bezpośrednim sąsiedztwie obiektu nie ma żadnych domów mieszkalnych. Ewentualny hałas, który może docierać do Gołębiowa, jest natomiast tłumiony przez nowy nasyp, stanowiący swego rodzaju barierę dźwiękochłonną. Wykonawca zadania ma pozwolenie na prowadzenie prac w czasie obowiązywania ciszy nocnej, lecz oczywiście stara się zminimalizować najgłośniejsze roboty - żeby nie przeszkadzać mieszkańcom.

15 kwietnia 2015

Większość starego wiaduktu na ulicy Żółkiewskiego (zlokalizowanego nad planowaną tam kiedyś trasą N-S) została zburzona. Reszta powinna zniknąć z powierzchni ziemi w ciągu kilkunastu najbliższych dni. W czasie, gdy ten obiekt jest rozbierany, kilkanaście metrów dalej trwa budowa nowego. Po obu stronach torów powstają teraz zbrojenia pod przyczółki południowej konstrukcji (jeden z nich widać na drugim z poniższych zdjęć). Postronnym osobom nie wolno chodzić po terenie budowy, lecz nawet z dołu można zobaczyć, dlaczego ruch na odcinku drogi krajowej nr 9 musiał zostać na jakiś okres wstrzymany. Pokazujemy to na trzeciej z poniższych fotografii. Wykop pod przyczółek zajmuje połowę szerokości dotychczasowej jezdni (na dole widoczna jest część krawężnika). Wbrew twierdzeniom niektórych kierowców, prowadzenie budowy południowego wiaduktu pod ruchem byłoby skomplikowane i czasochłonne - a to w konsekwencji sprawiłoby, że całej inwestycji nie udałoby się skończyć w tym roku. Wykop ma w tym miejscu niemalże osiem metrów głębokości, więc gdyby nawet chcieć oddzielić od niego starą jezdnię ściankami szczelnymi, to byłoby trzeba wbić je prawie 16 metrów w ziemię (gdyż dwie trzecie długości powinny znajdować się w gruncie). To operacja bardzo trudna, a przede wszystkim ogromnie kosztowna. Stąd też wybrano obecnie stosowaną metodę, czyli budowę południowego wiaduktu przy jednoczesnym wyburzaniu dotychczasowych konstrukcji oraz usypywaniu obu nasypów.
 

Zdjęcie - trwa wyburzanie starego wiaduktu
Trwa wyburzanie starego wiaduktu.
Zdjęcie - zbrojenia jednego z przyczółków
Zbrojenia jednego z przyczółków.
Zdjęcie - wykop na fragmencie starej jezdni
Wykop na fragmencie starej jezdni.


13 kwietnia 2015

Kontynuowane są prace rozbiórkowe starego wiaduktu w ciągu ulicy Żółkiewskiego. Drogowcy pracują również przy budowie nowych nasypów - ciężarówki z piaskiem kursują tam prawie jedna za drugą. Coraz lepiej jest też widoczny przebieg przyszłych dróg, wchodzących w skład węzła (będzie można nimi zjeżdżać między innymi do ulicy Rodziny Ziętalów oraz z powrotem). Przy okazji już po raz kolejny przypominamy kierowcom, że u zbiegu ulic Żółkiewskiego i Kozienickiej obowiązuje teraz tak zwane łamane pierwszeństwo przejazdu. Zatrzymać muszą się pojazdy jadące od strony budowanego węzła. Piszemy o tym dlatego, że część kierowców jeździ na pamięć i wymusza pierwszeństwo.

7 kwietnia 2015

Po jezdni prowadzącej na wiadukt na ulicy Żółkiewskiego praktycznie nie ma już śladów. Usunięte zostały krawężniki i bariery energochłonne, zerwano też asfalt. Ile zostało ze starej, mocno wyeksploatowanej drogi, widać poniżej - na środkowym zdjęciu. Po obu stronach dotychczasowej trasy powstają teraz nasypy pod dwie nowe jezdnie. W pobliżu przeprawy nad torami kolejowymi nadal trwają zaawansowane prace ziemne. Kontynuowana jest poza tym rozbiórka wiaduktu nad planowaną kiedyś w tym rejonie trasą N-S. Ruch na trasach objazdowych jest znacznie spokojniejszy w porównaniu z pierwszymi dniami po zamknięciu odcinka drogi krajowej nr 9. Nadal jednak zdarzają się tacy kierowcy, którzy usiłują przejeżdżać ciężarówkami po ulicach z ograniczeniem do ośmiu ton (między innymi przez Zbrowskiego). Zatrzymywani, tłumaczą się, że nie widzieli żadnych znaków, a tędy prowadziła ich nawigacja. Oznakowanie, którego rzekomo nie ma, pokazujemy na ostatnim z trzech poniższych zdjęć. To wlot od strony Warszawy. Przed rondem stoi duża żółta tablica z informacją o ruchu tranzytowym. Trochę dalej jest znak pokazujący objazd lokalny (przez ulicę 11 Listopada). A na zielonej tablicy przed rondem NSZ napisy kierunkowe w stronę Lublina i Rzeszowa zostały zaklejone.
 

Zdjęcie - rozbiórka nasypu przy wiadukcie
Rozbiórka nasypu przy wiadukcie.
Zdjęcie - tyle pozostało ze starej jezdni
Tyle pozostało ze starej jezdni.
Zdjęcie - oznakowanie przed rondem NSZ
Oznakowanie przed rondem NSZ.


2 kwietnia 2015

Daliśmy jasny sygnał kierowcom ciężarówek, że fragmenty ulic Zbrowskiego oraz Stara i Nowa Wola Gołębiowska nie nadają się do ruchu tych pojazdów. Pomimo tego, że obowiązują tam zakazy wjazdu samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej ponad ośmiu ton, to w pierwszych dniach funkcjonowania objazdu wiaduktu na ulicy Żółkiewskiego wiele ciężarówek wjeżdżało właśnie na te drogi. Żeby zdyscyplinować kierowców, wyznaczyliśmy zatem na prawym pasie południowej jezdni ulicy Żółkiewskiego (między Chrobrego a Zbrowskiego) stanowisko do kontroli ciężarówek. Działania takie będą regularnie prowadzone przez radomską policję i pracowników Inspekcji Transportu Drogowego.

1 kwietnia
2015

Pierwszy z dwóch przeznaczonych do zburzenia wiaduktów na ulicy Żółkiewskiego jest już częściowo rozebrany. To absolutnie nie jest żart primaaprilisowy - o czym świadczą trzy poniższe zdjęcia. Wyburzanie konstrukcji zaczęło się najpierw od przeprawy, pod którą planowano kiedyś budować trasę N-S. Obecnie wiadomo, że jezdni w tym rejonie nigdy nie będzie, więc niepotrzebny jest także wiadukt. W tym miejscu będzie nasyp prowadzący do dwóch nowych przepraw nad torami kolejowymi. Z jednej strony już go częściowo usypano, dzięki czemu dla mieszkańców domków przy ulicy Gołębiowskiej stanowi on obecnie dość skuteczną ochronę przed hałasem, powodowanym przez maszynę kruszącą beton. Po zakończeniu tego etapu prac rozbiórkowych drogowcy dokończą budowę nasypu. Niezależnie od tego trwają także roboty przy budowie dróg dojazdowych do przyszłego węzła. Od strony ulicy Rodziny Ziętalów jest gotowa podbudowa z piasku pod przyszłą jezdnię, która pobiegnie obok płotu jednostki Państwowej Straży Pożarnej.
 

Zdjęcie - zaczęło się wyburzanie wiaduktu
Zaczęło się wyburzanie wiaduktu.
Zdjęcie - maszyna kruszy beton na kawałki
Maszyna kruszy beton na kawałki.
Zdjęcie - roboty postępują bardzo szybko
Roboty postępują bardzo szybko.


30 marca 2015

Po pierwszym tygodniu funkcjonowania objazdów zamkniętego odcinka ulicy Żółkiewskiego ruch na wyznaczonych trasach objazdowych zaczyna się systematycznie uspokajać. Z naszych obserwacji wynika, że w rejonie Gołębiowa większość kierowców zdążyła zapoznać się już z nową organizacją ruchu kołowego. Policjanci będą zwracać uwagę szczególnie na odcinek ulicy Zbrowskiego między Gołębiowem I i II, gdzie - mimo ograniczenia do 8 ton - wjeżdżały samochody ciężarowe. Aby kierowcy nie skracali sobie tamtędy drogi, zainstalowaliśmy dodatkowe znaki przy ulicy Żółkiewskiego. Tymczasem na samym wiadukcie nad torami kolejowymi praca wciąż wre. Zerwany został już stary, pełen głębokich kolein, asfalt. Robotnicy zdemontowali też większość barierek. Przed świętami ma ruszyć rozbiórka pierwszej części przeprawy, wzniesionej nad rezerwą terenu pod nigdy niewybudowaną jezdnię mającą biec wzdłuż torów. W kolejnych relacjach na naszej stronie będziemy regularnie informowali o postępach prac na trasie numer 9.

25 marca 2015

Na wiadukcie na ulicy Żółkiewskiego praca wre - i to już od pierwszego dnia po jego zamknięciu dla ruchu kołowego. Zgodnie z wczorajszymi zapowiedziami drogowcy przystąpili tam już do demontażu barier energochłonnych. Żeby te prace przebiegały jak najszybciej, robotnicy nie wykręcają śrub mocujących poszczególne elementy, ale po prostu je odpiłowują. Jednocześnie trwa tam zrywanie starej nawierzchni asfaltowej. W ten sposób wiadukt jest dosyć szybko przygotowywany do rozbiórki. Niezależnie od tego po obu stronach dotychczasowego podjazdu (od strony zachodu) usypywane są teraz nasypy pod obie nowe jezdnie. Wywrotki przywożące piasek na budowę jeżdżą jedna za drugą. Gdy byliśmy tam dzisiaj przed południem, w kolejce stało ich prawie dziesięć. Tymczasem koło torów kolejowych, w pobliżu przebiegającego pod wiaduktem odcinka ulicy Rodziny Ziętalów, trwa betonowanie konstrukcji pod podpory jednego z dwóch przyszłych wiaduktów. Nikt zatem nie może zarzucić, że na budowie niewiele się dzieje, ponieważ zgodnie z zapowiedziami wykonawcy - firmy Strabag - prace naprawdę ruszyły z kopyta. Zachęcamy do regularnych odwiedzin niniejszej podstrony - będziemy tutaj relacjonować dalsze postępy robót. Przy okazji jeszcze raz prosimy wszystkich kierowców o zwracanie uwagi na oznakowanie w rejonie ronda Narodowych Sił Zbrojnych. Są tam znaki, które kierują na odpowiednie objazdy. Ciężarówki nie powinny wjeżdżać w ulicę Zbrowskiego, ponieważ jest tam już ograniczenie ruchu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 8 ton. Nie jest to więc jezdnia dla tranzytu!
 

Zdjęcie - demontaż barier energochłonnych
Demontaż barier energochłonnych.
Zdjęcie - frezowanie na ulicy Żółkiewskiego
Frezowanie na ulicy Żółkiewskiego.
Zdjęcie - betonowanie konstrukcji pod filary
Betonowanie konstrukcji pod filary.


24 marca 2015

Zgodnie z planem, nadszedł wreszcie ten moment. Po godzinie 18:00 został zamknięty dla ruchu kołowego fragment ulicy Żółkiewskiego od Zbrowskiego do Kozienickiej. Tak późna pora wprowadzenia objazdów nie była przypadkowa. Celowo zrobiliśmy to wieczorem, przy znacznie mniejszym ruchu, aby nagle zbyt wiele samochodów nie wjechało na ulice osiedla XV-lecia i Gołębiowa I. Wiadomo było bowiem, że bezpośrednio po postawieniu znaków zakazu wjazdu wielu kierowców będzie tym faktem zaskoczonych. Część pojazdów jadących w kierunku wschodnim docierało aż do skrzyżowania ulic Żółkiewskiego, Zbrowskiego i Energetyków. Później skręcały one w ulicę Zbrowskiego, na której w efekcie tego utworzył się korek. Przypominamy więc, że na objazdy należy kierować się już od ronda Narodowych Sił Zbrojnych (tak zwanego warszawskiego), zgodnie z postawionym tam oznakowaniem. Jazda tak, jak wskazują znaki, będzie z pewnością szybsza i sprawniejsza niż próby wjeżdżania na ulicę Zbrowskiego. Tę drogę pozostawmy przede wszystkim do dyspozycji mieszkańców osiedli Gołębiów I i II. Drogowcy uporali się już z korektami oznakowania, więc nikt nie powinien mieć problemu ze znalezieniem właściwej drogi. Jak sprawdziliśmy (te słowa piszemy przed godziną 23:00), na dostępnych w Internecie mapach Google odcinek ulicy Żółkiewskiego został już, zgodnie z rzeczywistością, oznaczony jako nieprzejezdna droga w trakcie remontu*. Jutro, czyli pierwszego dnia po zamknięciu wiaduktu zacznie się demontaż barierek na tymże obiekcie, a następnie drogowcy przystąpią do zrywania asfaltowej nawierzchni drogi.
* Niestety, dzień później ktoś postanowił wprowadzić w błąd kierowców i na mapach "przywrócił przejezdność" ulicy.

23 marca 2015

Po dopełnieniu wszystkich niezbędnych formalności - w tym między innymi po zakończeniu uzgodnień z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - ustaliliśmy termin zamknięcia dla ruchu wiaduktu na ulicy Żółkiewskiego. Nie będzie można jeździć tamtędy od 24 marca, od około godziny 18:00. Poinformowaliśmy o tym dziennikarzy mediów lokalnych podczas zorganizowanej dziś plenerowej konferencji prasowej (na zdjęciach poniżej). To właśnie poprzez prasę, radio, telewizję oraz portale internetowe chcemy dotrzeć z informacją o zmianach w organizacji ruchu do jak największej liczby zainteresowanych kierowców. Prosimy o zapoznanie się z objazdami i o stosowanie się do znaków.
 

Zdjęcie - konferencja prasowa o objazdach
Konferencja prasowa o objazdach.
Zdjęcie - komunikat przekazał Kamil Tkaczyk
Komunikat przekazał Kamil Tkaczyk.
Zdjęcie - media nagrały wszystkie informacje
Media nagrały wszystkie informacje.


19 marca 2015

Zakończyły się już praktycznie wszystkie prace związane ze wzmacnianiem nawierzchni ulic Kozienickiej, Struga i 11 Listopada. Na nowej nawierzchni asfaltowej od początku tego tygodnia trwa malowanie oznakowania poziomego. Na tych drogach wprowadzono kilka zmian, związanych przede wszystkim z koniecznością poprawienia bezpieczeństwa. Piesi i kierowcy będą musieli się do nich przyzwyczaić. Aby utrudnienia spowodowane zwiększonym ruchem nie były zbyt uciążliwe, w zamian wprowadzimy kilka udogodnień. Najważniejszym z nich będzie niewątpliwie ustawiana teraz sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic 11 Listopada oraz Żwirki i Wigury. W niektórych relacjach przechodnie być może będą musieli pokonać kilkadziesiąt metrów więcej, ale za to przejdą przez ruchliwą jezdnię bezpieczniej, bo na zielonym świetle. We współpracy z policją nowe rozwiązanie zostało zastosowane na przejściu przy skrzyżowaniu 11 Listopada i Struga. Pojawiły się tam napisy PATRZ W LEWO, wymalowane między pasami od strony obu chodników.

16 marca 2015

Przed weekendem, zgodnie z planem, zakończyły się wszystkie prace przy wymianie nawierzchni na odcinkach ulic Kozienickiej, Struga i 11 Listopada. To właśnie na nich przewidywany jest większy ruch po planowanym już wiosną zamknięciu wiaduktu nad torami kolejowymi na ulicy Żółkiewskiego. W tym tygodniu drogowcom pozostało jeszcze wymalowanie nowego oznakowania poziomego na fragmentach jezdni z nowym asfaltem. Przy skrzyżowaniu ulic 11 Listopada oraz Żwirki i Wigury już widać instalacje pod nowe sygnalizatory świetlne. Tymczasem nowa sygnalizacja stanęła również u zbiegu ulic Warszawskiej i 11 Listopada. Nie obejmuje ona jednak całego skrzyżowania, lecz sam zjazd obok wieżowców. Ma ona ułatwić kierowcom skręcającym w lewo bezproblemowe wykonanie tego manewru - pojazdy jadące w stronę ronda Narodowych Sił Zbrojnych będą musiały co jakiś czas zatrzymać się na czerwonym. Światła te pulsują na razie pomarańczowym sygnałem ostrzegawczym. Zaczną działać po wprowadzeniu objazdów.
 

Zdjęcie - sygnalizatory przy ulicy Warszawskiej
Sygnalizatory przy ulicy Warszawskiej.
Zdjęcie - światła ułatwią skręcanie w lewo
Światła ułatwią skręcanie w lewo.
Zdjęcie - instalacje przy ulicy Żwirki i Wigury
Instalacje przy ulicy Żwirki i Wigury.


12 marca 2015

Dyrektorzy MZDiK Kamil Tkaczyk i Jacek Podsiadło 9 marca ponownie spotkali się w Warszawie z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Omawiano szczegóły związane z oznakowaniem zalecanych tras objazdów dla ruchu tranzytowego - w tym lokalizacje tablic drogowskazowych. Tymczasem w Radomiu przez cały tydzień trwało wzmacnianie konstrukcji nawierzchni odcinków ulic Kozienickiej, Struga i 11 Listopada. Wykonawca ułożył dwie warstwy masy bitumicznej prawie na wszystkich odcinkach dróg objazdowych. O jego zaangażowaniu może świadczyć fakt, że na przykład 12 marca prace na skrzyżowaniu ulic Struga i 11 Listopada trwały niemalże do północy. Gdy przestanie padać deszcz i jezdnie będą suche, rozpocznie się odtwarzanie oznakowania poziomego. U zbiegu ulic 11 Listopada oraz Żwirki i Wigury ruszyły z kolei roboty przy budowie tymczasowej sygnalizacji świetlnej. Obejmie ona wszystkie wloty tego skrzyżowania. Nowe światła ułatwią włączenie się do ruchu jadącym ulicą Żwirki i Wigury (w tym autobusom komunikacji miejskiej). Poprawią również bezpieczeństwo pieszych na tym skrzyżowaniu.

3 marca 2015

Zakończyły się uzgodnienia z PKP dotyczące zajęcia terenów należących do kolei w związku z budową nowego węzła drogowego w ciągu ulicy Żółkiewskiego. Wykonawca urządził już w rejonie przyszłego węzła swoją bazę techniczną. Wszystkie odcinki ulic Kozienickiej, Struga i 11 Listopada, na których ma zostać wzmocniona konstrukcja nawierzchni jezdni, zostały już sfrezowane. Na części ulicy Kozienickiej między rondem Popiełuszki a wiaduktem nad linią kolejową ułożone są dwie warstwy masy bitumicznej, czyli wiążąca i ścieralna, zaś na pozostałym odcinku Kozienickiej - na razie jedna warstwa, ale tempo prac jest bardzo szybkie. Wykonawca wykorzystuje każdą godzinę sprzyjającej pogody na układanie nowych warstw. Na koniec drogowcy odtworzą znaki poziome. Roboty powinny potrwać do połowy marca.
 

Zdjęcie - zaplecze budowy firmy Strabag
Zaplecze budowy firmy Strabag.
Zdjęcie - rozbiórka starych filarów wiaduktu
Rozbiórka starych filarów wiaduktu.
Zdjęcie - głęboki wykop pod nowe filary
Głęboki wykop pod nowe filary.


26 lutego 2015

W związku z budową węzła drogowego wyznaczyliśmy zalecane trasy objazdów dla ruchu tranzytowego. Kierowcy będą o nich informowani wiele kilometrów przez wjazdem do Radomia. Trasy te uzgodniliśmy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Najważniejszym założeniem było takie poprowadzenie tychże objazdów, żeby były one jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców. Zdecydowaliśmy się na wykorzystanie między innymi obwodnicy południowej. Zalecana trasa objazdów dla kierowców jadących "siódemką" od strony Warszawy w kierunku Rzeszowa lub Lublina została wyznaczona od ronda Narodowych Sił Zbrojnych przez ulice Czarnieckiego, Kielecką, drogę krajową E77 do ronda u zbiegu z obwodnicą południową Radomia i dalej obwodnicą. W podobny sposób o zamknięciu odcinka drogi krajowej nr 9 i związanych z tym utrudnieniach będziemy informować kierowców ciężarówek jadących trasą nr 12 od strony Lublina w kierunku Warszawy. Przed Zwoleniem zostanie przez GDDKiA ustawiona tablica zalecająca jazdę w kierunku stolicy drogą nr 79. Drugą, większą tablicę zamontuje nasz wykonawca na ulicy Zwolińskiego przed rondem Popiełuszki w Radomiu. Ruch tranzytowy w kierunku stolicy będzie kierowany od tego ronda aleją Wojska Polskiego, aleją Grzecznarowskiego, obwodnicą południową do ronda u zbiegu z trasą E77, a następnie tą drogą do Warszawy.

24 lutego 2015

Wykonawca rozpoczął wzmacnianie konstrukcji nawierzchni jezdni na odcinkach ulic Kozienickiej, Struga i 11 Listopada. Związane jest to z koniecznością przygotowania tych ulic do zwiększonego ruchu kołowego wskutek planowanego już niebawem zamknięcia odcinka ulicy Żółkiewskiego (włącznie z wiaduktem nad torami). Zgodnie z warunkami kontraktu, wykonawca budowy nowych wiaduktów na drodze krajowej nr 9 musi najpierw wzmocnić nawierzchnię na części dróg objazdowych. Prace będą trwały przez kilkanaście dni (dokładny okres jest uzależniony od warunków pogodowych).
 

Zdjęcie - asfaltowanie ulicy 11 Listopada
Asfaltowanie ulicy 11 Listopada.
Zdjęcie - prace idą dość szybko i sprawnie
Prace idą dość szybko i sprawnie.
Zdjęcie - ruch kołowy nie jest wstrzymany
Ruch kołowy nie jest wstrzymany.


20 lutego 2015

W siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie odbyło się spotkanie dotyczące sposobu poprowadzenia ruchu tranzytowego przez Radom w okresie budowy nowego węzła drogowego na przecięciu ulicy Żółkiewskiego oraz linii kolejowej Warszawa - Kraków. W rozmowach z przedstawicielami GDDKiA wzięli udział między innymi wiceprezydent Konrad Frysztak oraz dyrektorzy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji: Kamil Tkaczyk i Jacek Podsiadło. Ustalono, że ruch tranzytowy zostanie poprowadzony w taki sposób, żeby był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców centrum miasta. O zalecanych objazdach dla tranzytu będziemy informować w kolejnych komunikatach.

30 stycznia 2015

Za budowę nowego węzła drogowego na przecięciu miejskiego odcinka drogi krajowej numer 9 oraz linii kolejowej z Warszawy do Krakowa będzie odpowiadać firma Strabag z Pruszkowa. Umowę podpisaliśmy z nią 30 stycznia 2015 roku. Nowe obiekty na ulicy Żółkiewskiego mają być gotowe w ciągu dziewięciu miesięcy, czyli do końca października. W przetargu na budowę wiaduktów wystartowało pięć firm oraz konsorcjów. Najmniej za wykonanie wszystkich prac zażądał Strabag z podwarszawskiego Pruszkowa - oferta tego przedsiębiorstwa opiewała na kwotę 47 milionów 534 tysięcy 309 złotych. To właśnie tę ofertę uznaliśmy za najkorzystniejszą. Budowa węzła na Żółkiewskiego nie będzie pierwszą inwestycją Strabagu w Radomiu. W 2009 roku przedsiębiorstwo wyremontowało ponaddwuipółkilometrowy odcinek ulicy Nowa Wola Gołębiowska, a w 2011 - zakończyło przebudowę sześciu ulic wokół Centrum Słonecznego.
 

Zdjęcie - przejazd pod starym wiaduktem
Przejazd pod starym wiaduktem.
Zdjęcie - widok z torów na stary wiadukt
Widok z torów na stary wiadukt.
Zdjęcie - wiadukt na Żółkiewskiego od góry
Wiadukt na Żółkiewskiego od góry.

 

 

INFORMACJE O INWESTYCJI  


Inwestycja, którą rozpoczynamy, ma istotne znaczenie dla rozwoju podstawowego układu komunikacyjnego miasta. Jest też jedną z najbardziej oczekiwanych przez kierowców w Radomiu. Istniejący wiadukt nad torami kolejowymi do Warszawy ma już prawie 20 lat. Jego budowę zaczęto w 1986 roku, a zakończono w połowie lat dziewięćdziesiątych minionego wieku. Już w trakcie budowy obecnego obiektu na Żółkiewskiego zaplanowano, że obok niego powstanie bliźniacza konstrukcja. Ówczesnym budowniczym udało się jednak postawić tylko betonowe filary drugiej przeprawy, które jednak nigdy nie zostały zabudowane. Budowa nowego węzła drogowego na ulicy Żółkiewskiego ma związek z wprowadzoną w tym rejonie zmianą parametrów technicznych linii kolejowej z Warszawy do Krakowa. W tej sytuacji zdecydowaliśmy się na rozbiórkę północnego wiaduktu oraz betonowych podpór pod wiadukt południowy. Centralną częścią planowanego węzła będą dwie zupełnie nowe bliźniacze przeprawy, mające po cztery przęsła. Każdy z tych wiaduktów będzie miał 93 metry długości i 17 metrów szerokości. Jezdnie na obiektach będą szerokie na 11,5 metra. Dodatkowo po północnej i południowej stronie węzła powstaną łącznice, częściowo biegnące śladem już istniejących jezdni. Dzięki nim zostanie zapewniony wygodny dojazd do ulicy Rodziny Ziętalów, przy której znajduje się kilka firm oraz nowa - niedawno oddana do użytku - jednostka Państwowej Straży Pożarnej w Radomiu (widoczna z wiaduktu). Nasze zamówienie nie obejmuje przebudowy miejskiego odcinka trasy krajowej numer 9 pomiędzy nowym węzłem a Kozienicką. Zakres inwestycji jest identyczny jak umowa dotycząca dofinansowania, które otrzymaliśmy z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Na jej mocy dofinansowanie wyniesie 85 % wartości zadania.

Na czas trwania robót istniejący wiadukt na Żółkiewskiego zostanie wyłączony z ruchu i rozebrany. Na jego miejscu powstanie nowy obiekt mostowy. Równolegle będzie trwać budowa drugiego, bliźniaczego wiaduktu. Zdajemy sobie sprawę z tego, że na drogach objazdowych będzie zwiększony ruch kołowy, w związku z tym w ramach zamówienia muszą być wzmocnione konstrukcje nawierzchni części z nich. Wykonawca przed ruszeniem z zasadniczymi robotami będzie musiał wzmocnić nawierzchnie ulic Kozienickiej, Struga i 11 Listopada, a także zamontować nową sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Energetyków i Stara Wola Gołębiowska. Po zbudowaniu wiaduktów Strabag ponownie będzie musiał ułożyć nowy asfalt na Kozienickiej, Struga i 11 Listopada oraz dodatkowo odtworzyć nawierzchnie ulic Szarych Szeregów, Wernera, Żółkiewskiego, Zbrowskiego, Energetyków i Brzustowskiej. Wzmocnienie nawierzchni wszystkich dróg objazdowych jest istotnym wymogiem kontraktu, dlatego nie ma możliwości rezygnacji z tych robót!
 



WIZUALIZACJE WĘZŁA DROGOWEGO

Kliknij na wybrany obrazek, aby zobaczyć go w powiększeniu:

Zdjęcie - węzeł przy ulicy Żółkiewskiego (1) Zdjęcie - Zdjęcie - węzeł przy ulicy Żółkiewskiego (2) Zdjęcie - Zdjęcie - węzeł przy ulicy Żółkiewskiego (3)

Powyższe wizualizacje przygotowała firma GQ IMAGE - na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.

 
 
 
WYSZUKIWARKA


 MIEJSKI ZARZĄD DRÓG I KOMUNIKACJI, 26-600 Radom, ul. Traugutta 30/30A, sekretariat: tel. 48 365-46-52, fax 48 365-39-93 Projekt i wykonanie: www.copycon.pl