Liczba wizyt: 38096759
Dziś jest: niedziela, 26 marca 2017 Strona wykorzystuje pliki cookies. Szczegóły w polityce prywatności.

wybierz wielkość tekstu:
A A A
 

HISTORIA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W RADOMIU  


Za datę formalnego powstania komunikacji miejskiej w Radomiu uważa się 1 stycznia 1954 roku. Powstało wówczas Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji. Wcześniej próby utworzenia zorganizowanego transportu podejmowano w latach: 1929 (Miejska Komunikacja Autobusowa), 1931 (przedsiębiorca prywatny) oraz 1950 (Miejska Komunikacja Samochodowa), lecz bez powodzenia. Przyczyną takiego stanu było zubożenie ludności po kryzysie gospodarczym.

Zdjęcie - autobus z lat sześćdziesiątych XX wieku
- Autobus z lat 60. XX wieku
- (kliknij, aby powiększyć obrazek)

Pierwsza zajezdnia autobusowa powstała na Zamłyniu, przy dawnej ulicy Świerczewskiego (obecnie Okulickiego). Był to zaniedbany teren po dawnej garbarni, który już wówczas nie odpowiadał potrzebom przedsiębiorstwa. Pomimo tego autobusy komunikacji miejskiej "nocowały" tam przez około 30 lat. Decyzja o budowie zajezdni przy ulicy Wjazdowej na Żakowicach, którą zaprojektowano dla 300 pojazdów, została podjęta dopiero w 1976 roku.

Na początku swojej działalności MPK Radom obsługiwało pięć linii o łącznej długości około 37 kilometrów. Przewoźnik dysponował "aż" 10 autobusami, z czego siedem codziennie wyjeżdżało na ulice, a trzy stanowiły rezerwę. W 1962 roku było 16 linii o łącznej długości około 123 kilometrów. W roku 1975 istniały w Radomiu już 22 linie miejskie i siedem podmiejskich o łącznej długości 276 kilometrów. W kolejnych latach te liczby oczywiście wzrastały.

Do 1970 roku pasażerowie radomskich autobusów komunikacji miejskiej byli obsługiwani przez konduktorów. Potem wprowadzono system samoobsługi, polegający na montażu kasowników w każdym autobusie. Najpierw były to maszynki z rączką, potem "dziurkacze", a w końcu kasowniki elektroniczne.

Lata 80-te minionego wieku to był szczytowy okres dla rozwoju radomskiej komunikacji miejskiej. Działające wtedy wielkie państwowe zakłady pracy oraz rozbudowujące się nowe osiedla, między innymi Ustronie, Południe i Michałów musiały zostać połączone nowymi liniami autobusowymi. W celu dowiezienia do pracy lub szkół w Radomiu mieszkańców wielu okolicznych miejscowości, uruchamiano wtedy następne linie podmiejskie. W 1989 roku było już łącznie 27 linii miejskich, 13 podmiejskich i jedna nocna. Część linii kursowała jedynie w godzinach szczytu, z myślą o pracownikach zakładów.

W 1982 roku władze centralne dostrzegły potrzebę kursowania autobusów wielkopojemnych. Radom znalazł się na liście polskich miast, które dostały przydział sprowadzonych z Węgier autobusów marki Ikarus 280. Pierwsze autobusy niskopodłogowe zaczęły kursować po Radomiu od 1997 roku.

W 1993 roku w Radomiu utworzono Zarząd Transportu Miejskiego. Był to jeden z pierwszych w Polsce organizatorów komunikacji miejskiej. Wskutek przetargów na obsługę linii, pojawili się też inni przewoźnicy poza Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji. Były to firmy: International Transport Spedition Adam Michalczewski, Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Radomiu oraz Zakład Transportu Energetyki w Radomiu.

Rozdzielenie funkcji organizatora komunikacji od wykonawców przewozów w mieście zaowocowało wprowadzeniem elektronicznego systemu kontroli punktualności autobusów, zmianą oznakowania przystanków oraz wyglądu rozkładów jazdy. W 2001 roku powstał Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu. Od 2004 roku linie podmiejskie (literowe) wyłączono ze struktur komunikacji miejskiej. Ich organizacją zajęli się samodzielnie przewoźnicy.

Zdjęcie - stara zajezdnia na Zamłyniu
- Stara zajezdnia na Zamłyniu
- (kliknij, aby powiększyć obrazek)
Zdjęcie - nowa baza na Żakowicach
- Nowa baza na Żakowicach
- (kliknij, aby powiększyć obrazek)

Zdjęcie - autobus nowego przewoźnika
- Autobus nowego przewoźnika
- (kliknij, aby powiększyć obrazek)

 

 
 
 
WYSZUKIWARKA


 MIEJSKI ZARZĄD DRÓG I KOMUNIKACJI, 26-600 Radom, ul. Traugutta 30/30A, sekretariat: tel. 48 365-46-52, fax 48 365-39-93 Projekt i wykonanie: www.copycon.pl