Liczba wizyt: 36212590
Dziś jest: środa, 18 stycznia 2017 Strona wykorzystuje pliki cookies. Szczegóły w polityce prywatności.

wybierz wielkość tekstu:
A A A
 

INFORMACJE

Młodzianowska, utwardzanie ulic i nowe autobusy - podsumowanie roku 2016  

Przełom starego i nowego roku to okazja do podsumowań ostatnich dwunastu miesięcy. Przeglądu najważniejszych wydarzeń nie mogło zabraknąć także na naszej oficjalnej stronie internetowej. Przypominamy to, co wydarzyło się w roku 2016 w radomskim drogownictwie oraz komunikacji miejskiej. Zapraszamy do lektury naszego podsumowania!


Niewątpliwie największą i najważniejszą inwestycją drogową ukończoną w tym roku była budowa nowego przebiegu ulicy Młodzianowskiej biegnącego od strony Śródmieścia i Plant na Ustronie, Młodzianów, Prędocinek oraz Malczew. Ulica Młodzianowska została przebudowana w istniejącym śladzie oraz wybudowana od podstaw po nowej trasie na odcinku około 2,2 km (od skrzyżowania z ulicą Gdyńską do węzła na południowej obwodnicy Radomia). Dodatkowo wcześniej zostało wybudowane połączenie z ulicą Godowską. Najważniejszym elementem tej trasy jest wiadukt nad torami, który zastąpił funkcjonujący tam wcześniej strzeżony przejazd kolejowy. Nowy obiekt umożliwił bezkolizyjne pokonywanie torów i radykalnie skrócił czas przejazdu pomiędzy południowymi dzielnicami miasta a Śródmieściem. To jedna z większych przepraw drogowych w mieście - o długości 190 metrów, szerokości 15 metrów i nośności 50 ton. Przy okazji tej inwestycji wykonawca wymienił nawierzchnię kilku odcinków okolicznych ulic, między innymi Czarnej, PCK, Torowej, Godowskiej, Wyścigowej, Armii Ludowej, Kolejowej i Domagalskiego. W tej okolicy wymieniliśmy także fragmenty chodników przy ulicach Jana Pawła II, Wyścigowej i Armii Ludowej (remonty będą tam kontynuowane). - Była to inwestycja, która znacznie usprawniła ruch w tej części miasta, natomiast kolejne duże wyzwanie, które stoi przed nami, to budowa trasy N-S. Prace na odcinku od ronda Mikołajczyka do ulicy Żeromskiego powinny ruszyć już wiosną. Naszym celem jest odkorkowanie centrum miasta - zapowiedział Radosław Witkowski, prezydent Radomia.

Na początku roku na dużą skalę ruszył Radomski Program Drogowy. Akcja utwardzania ulic gruntowych zaczęła się pełną parą od Kleeberga na Koziej Górze. W następnych miesiącach drogowcy rozpoczynali swe prace na kolejnych drogach: Bławatnej, Błędowskiej (na sięgaczu i na odcinku od Klwateckiej do Trzebińskiego), Brzechwy, Bukietowej, Chemicznej, Drzewickiej, Gackiego, Gawdzickiego, Głębokiej, Gołaszewskiego, Gombrowicza (wraz z jej sięgaczem), Gościnnej, Kockiej, Kultysa, Luźnej, Łowickiej, Mazurskiej, Mącznej, Morwowej, Niedbalskiego, Opoczyńskiej, Paska, Podmokłej, Południowej (odcinek od ulicy Jana Pawła II), Pomorskiej, Poprzecznej, Przysuskiej, Radosława, Rybnej, Skargi łącznie z Osińskiego, Smolnej, Stolarskiej, Śliskiej, Trzebińskiego, Wieżowej, Wirowej, Wstępnej, Wydmowej, Zachodniej, Zakopiańskiej i Żeleńskiego. Ogłoszone zostały również przetargi na następne ulice. Radomski Program Drogowy zgodnie z jego założeniami ma być prowadzony przez trzy kolejne lata - do 2018 roku. - Naszym celem jest utwardzenie co najmniej 150 ulic. Nie są to wielomilionowe inwestycje, ale dla mieszkańców tych ulic, dla jakości ich życia mają duże znaczenie. Dociera do nas wiele pozytywnych sygnałów od osób, które przez lata musiały brodzić w błocie i które straciły nadzieję, że kiedykolwiek wygląd ich dróg może się zmienić - podsumował Radosław Witkowski.

Kilkanaście ulic powstało w ramach tak zwanych inwestycji czynowych współfinansowanych przez zainteresowanych mieszkańców albo spółdzielnie mieszkaniowe. W lutym odbył się odbiór inwestycji rozpoczętej jeszcze w poprzednim roku - 52 nowe miejsca parkingowe wraz z drogą dojazdową i nowym oświetleniem powstały w rejonie ulic Mieszka I i Piastowskiej na Michałowie. Przebudowy doczekały się również cztery uliczki na Południu: Elegii, Pieśni, Padewska i Zamoyskiego. Od wakacji kierowcy mogą korzystać z nowej zatoczki postojowej koło bloku przy ulicy Olsztyńskiej 26 na osiedlu Nad Potokiem, a piesi - z przebudowanego w tym rejonie chodnika. Jako tak zwane czynówki zbudowane zostały poza tym ulice: Kozia na Koziej Górze, Kujawska na Borkach, Ludowa, Tuwima, Równoległa, Gałczyńskiego, Wiosenna, Łomżyńska i sięgacz Starachowickiej na Idalinie, Żródłowa na Malczewie, a także parking w pobliżu bloku przy Chrobrego 54 na osiedlu Akademickim. Rozpoczęto także roboty na Koneckiej i Potworowskiej na Koziej Górze.

W uzgodnieniu z nami inwestor budujący na Brzustówce market Castorama przebudował ruchliwe skrzyżowanie ulic Żółkiewskiego i Energetyków. Do dyspozycji kierowców są dwa prawoskręty, zaś piesi mogą tam korzystać z nowych chodników. Zmienił się także około 200-metrowy fragment ulicy Planty od Kościuszki do Broni. W ramach bieżącego utrzymania został on gruntownie wyremontowany. Chodnik i zjazd do pobliskich bloków są obecnie z kostki brukowej, natomiast na jezdni został ułożony nowy asfalt. Nowe trotuary powstały w ramach budżetu obywatelskiego między ulicami Obrońców, Kujawską i Łowicką, koło gimnazjum. Wyremontowaliśmy także trotuar przy Kruczej na Zamłyniu. Udogodnieniem dla przechodniów jest tak zwana szpilkostrada, czyli pasy gładkich płyt po obydwu stronach deptaka.

Nad ulicą Osiedlową powstała nowa kładka. Ma trzy przęsła, około 3,5 metra szerokości i 25 metrów długości. Po jej obu stronach powstały pochylnie dla wózków. Kładka pieszo-rowerowa została wybudowana także nad ulicą Szarych Szeregów, ale ze względu na błędy popełnione przez projektantów (sprawę zgłosiliśmy prokuraturze) w tym roku nie została ona dopuszczona do eksploatacji. Piesi, rowerzyści i rolkarze mogą natomiast bez przeszkód korzystać już z bulwarów wzdłuż rzeki Mlecznej - zarówno po stronie Zamłynia, jak i Starego Miasta. To pierwszy etap tworzenia tam parku kulturowego, więc nie należy jeszcze traktować tego, co tam już zrobiono jako docelowej sieci infrastruktury.

Dla poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na kilku przejściach zostały zainstalowane wzbudzane światła. Pierwsza sygnalizacja została włączona w czerwcu na ulicy Wierzbickiej, w pobliżu Gębarzewskiej. Następne były w grudniu - przy 11 Listopada (w sąsiedztwie XI Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi), Mariackiej (przy skrzyżowaniu z Sedlaka), a także 11 Listopada (u zbiegu ze Struga) i Struga (obok Domu Pomocy Społecznej). Na Plantach i osiedlu Nad Potokiem dobudowane zostały przy przejściach odcinki asfaltowych dróg dla rowerzystów.

A skoro jesteśmy przy temacie infrastruktury dla rowerów, to warto wspomnieć także o kilku innych zadaniach, które zostały zrealizowane w 2016 roku. Asfaltowy ciąg pieszo-rowerowy został wybudowany wzdłuż ulicy Energetyków, od szkoły do Nowej Woli Gołębiowskiej. Dzięki niemu przechodnie oraz cykliści nie muszą już poruszać się po jezdni. W ramach zadania pod nazwą „Usprawnienia ruchu pieszego i rowerowego w Radomiu” powstały też dwa łączniki - przy skrzyżowaniu ulic Czarnieckiego i Zielonej oraz przy Żółkiewskiego (w sąsiedztwie ronda Narodowych Sił Zbrojnych). Drogi rowerowe powstawały też przy okazji innych zadań, jak chociażby wspomniany wcześniej nowy przebieg ulicy Młodzianowskiej. - Chcemy, żeby Radom był miastem przyjaznym dla wszystkich mieszkańców. Dlatego myślimy nie tylko o zmotoryzowanych, ale także o pieszych i rowerzystach. Na bieżąco analizujemy sytuację i w niebezpiecznych miejscach realizujemy kolejne inwestycje poprawiające bezpieczeństwo - powiedział wiceprezydent Konrad Frysztak.

Przy ulicy NSZZ Solidarność powstał zespół zatok do kontroli pojazdów, między innymi dwustanowiskowe miejsce do ważenia samochodów ciężarowych, które jest regularnie wykorzystywane przez Inspekcję Transportu Drogowego.

W radomskiej komunikacji miejskiej najważniejszą zmianą było wprowadzenie nowego operatora przewozów na trzy linie, czyli 3, 8 i 13. Przetarg wygrało konsorcjum firm Dolnośląskie Linie Autobusowe, Irex-4 i Meteor. Kupiło ono 24 nowoczesne autobusy marki Solaris Urbino 12 tak zwanej czwartej generacji (w tym dwa rezerwowe). Są to pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Spełniają one normę emisji spalin EURO-6, wyposażone są poza tym w klimatyzację, ogrzewanie, monitoring, nagłośnienie, łączność radiową kierowców z bazą oraz system automatycznego zliczania pasażerów wysiadających i wsiadających. Tak jak we wszystkich radomskich autobusach, założono w nich urządzenia Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i Radomskiej Karty Miejskiej. Wozy zostały oczywiście pomalowane w obecnie obowiązujące barwy miejskie, zgodnie ze strategią marki Radomia.

Poprawiła się obsługa komunikacyjna kilku dzielnic. Linia 13 została puszczona wszystkimi kursami do pętli w rejonie szkoły na Wośnikach, natomiast wybranymi - do ulicy Samorządowej na terenie strefy przemysłowej. Obsługę Portu Lotniczego Radom zapewniła wszystkimi kursami podstawowymi linia 14. W porozumieniu z gminą Kowala wybrane kursy linii 5 zostały przedłużone z Młodocina Mniejszego do nowej pętli końcowej w Rożkach. Linia 6 po zakończeniu budowy wiaduktu na ulicy Młodzianowskiej powróciła na stałą trasę - ulicami PCK, Czarną, Młodzianowską i Wiejską.

Sporym wyzwaniem organizacyjnym było zapewnienie obsługi komunikacyjnej podczas Światowych Dni Młodzieży w Radomiu. Imprezy odbywały się w kilku miejscach, dlatego uruchomiliśmy wówczas kilka specjalnych linii - najpierw z parkingów do ulicy Narutowicza, a potem w pobliże Muzeum Wsi Radomskiej. Autobusy linii ŚDM odjeżdżały czasem nawet co dwie minuty, dzięki czemu sprawnie udało się przewieźć tysiące młodych pasażerów do miejsc docelowych.

W Wielką Sobotę po raz pierwszy przetestowaliśmy możliwość dojazdu autobusów miejskich do cmentarza na Firleju objazdem przez ulicę Mieszka I. Próba powiodła się, dlatego w okresie dnia Wszystkich Świętych linie 4, 12, 13, 21, a także C21 i CM jeździły w rejonie Józefowa, Firleja i Wincentowa zupełnie nowymi trasami. Dzięki temu pasażerowie mieli możliwość dojazdu bezpośrednio w pobliże bram nekropolii, a nie - tak jak dawniej - jedynie do ulicy Barlickiego.

Dziewięć nowych wiat przystankowych ustawiliśmy w listopadzie przy kilku ulicach. Część z nich zastąpiła najstarsze zadaszenia, a kilka pojawiło się tam, gdzie dotychczas były tylko słupki. Koszt zadaszeń to ponad 43 tysiące złotych. Uruchomiliśmy poza tym kilka całkowicie nowych przystanków, żeby skrócić pasażerom drogę dojścia do autobusów. Stanęły one przy Armii Ludowej, Młodzianowskiej i Jana Pawła II (przy okazji budowy nowych jezdni w tej okolicy), a także przy Godowskiej. Autobusy na linii 6 zaczęły natomiast stawać po południowej stronie alei Grzecznarowskiego.

Zdjęcia wybranych inwestycji i remontów prezentujemy w galerii fotografii (kliknij tu, aby otworzyć w nowym oknie).

.
[30.12.2016]__

 
img

Inne kategorie w menu:

WYSZUKIWARKA


 MIEJSKI ZARZĄD DRÓG I KOMUNIKACJI, 26-600 Radom, ul. Traugutta 30/30A, sekretariat: tel. 48 365-46-52, fax 48 365-39-93 Projekt i wykonanie: www.copycon.pl